Bilene blir bredere, men det blir ikke p-plassene

Det kan koste flesk.

Publisert Publisert

En ny europeisk test av parkeringshus konkluderer med at p-plassene er like smale som for flere tiår siden. Mens bilene er blitt adskillig bredere.

En VW Golf, for eksempel, var 161 centimeter bred uten sidespeilene i 1974, mens en 2012-modell er 180 centimeter bred.

Parkeringsskadene florerer

— Med speil er dagens Golf 212 centimeter bred. Da sier det seg selv at det blir mye trangere i parkeringshus der normert bredde på parkeringsplassene er 250 centimeter, sier Egil Otter i NAF, som har deltatt i den felleseuropeiske testen av parkeringshus.

Som dessverre alt for mange vet, har dette store konsekvenser. Såkalte «p-hus-skader» florerer, forårsaket av påkjørsler og skader fra handlevogner etc. Dette koster både forsikringsselskap og bileiere store summer.

Få forsikringsselskap i Norge dekker såkalte «hit and run»-skader, dernoen skader bilen din og stikker av fra ansvaret- noe som dessverre er regelen snarere enn unntaket.

Derfor velger mange å ta forholdsregler når de parkerer i p-hus. Det handler om å minimalisere sjansene for at noen kommer borti bilen din, noe som fort kan medføre kostbare skader.

Eller beskytte på dørene, som gjerne er mest utsatt for skader.

Artikkelen fortsetter under bildet

335Y6495_38_jpg_533148b-n7y_aM5Af3.jpg

Høyest priser i Oslo

EuroTest, som sto bak testen av seksti europeiske p-hus, hvorav tre i Norge, så også på andre forhold rundt parkering i disse, som for eksempel sikring mot uønskede personer, tilrettelegging for rullestolbrukere, belysning, skilting og priser.

Ikke uventet hadde Oslo de suverent høyeste p-prisene av de femten storbyene som var involvert i testen. Noe som dreier seg mer om politikk enn om en speiling av generelt prisnivå. P-hus i København koster omlag det halve i forhold til Oslo, og i et høykostland som Luxembourg er det svært rimelig å parkere.

Les også:

Slik reparerer du lakkskader billig

Så dyr blir Porsche Macan i Norge

Smart trick gir ren frontrute

Artikkelen er skrevet av Vi menn og publisert på klikk.no

Publisert