Oppgradert og forbedret, men er det nok?
Vi har testet Audi A6 med motor og drivlinje som er ideell for det norske markedet.
- Morten Abrahamsen

Dagens Audi A6 begynner å bli en av veteranene i premiumsegmentet for de store familiestasjonsvognene. Dagens utgave kom på veien i 2011 og fikk i en ansiktsløftning i fjor. Modellen følger gjerne en sjuårssyklus, og nærmer seg med andre ord siste langside.
Det er i utgangspunktet ikke noen stor dramatikk i dette. Den nære konkurrenten, BMW 5-serie, følger så å si samme løpet.
Men det er en mulig fartsdemper i Mercedes-Benz E-klasse som kommer i en helt ny versjon i disse dager, og er komplett med stasjonsvogn i løpet av høsten. En annen konkurrent er den helt ferske Audi A4.Fordelen til A6 er at det er en gjennomprøvd modell, der det bør være få gremlins, og utseendemessig holder den fortsatt om man ønsker en stor stasjonsvogn som ikke er for brautende. I dagens Norge viser den et snev av rikdom, men også nok fornuft til at man ikke ser ut til å fakturere med gaffel.
Ny bil?
Ferrari til 200 millioner kroner
Riktig motor og drivlinje
Utgaven vi tester, har det som er den ideelle miksen for et norsk marked: en relativt sterk dieselmotor på 190 hestekrefter, trekk på alle fire hjul og en god automatgirkasse.
Kombinasjonen er ny, dette er den eneste versjonen med firesylindret dieselmotor og firehjulstrekk. Opplagt en bil som treffer det norske markedet godt. Med fjorårets facelift ser også A6-en ganske spenstig ut.
Innvendig er det velkjent Audi-utforming, med strøken kvalitet og et veldig vellykket brukergrensesnitt. Problemet er bare at man kan få den nye og særs strøkne «virtuelle cockpiten» i A4, men ikke her.
Christina (34) sparte tusenvis på dette geniale trikset:
Fikset bilen med stokk og sokk
Man får også nøyaktig den samme drivlinjen i A4, med en startpris som er 90.000 kroner lavere. Kan man leve med et bagasjerom på 505 liter, 60 liter mindre enn i A6, så er det litt vrient å argumentere for noe annet enn lillebror. Den ser også bedre ut utvendig, med litt skarpere kanter og en veldig lekker stasjonsvognform.
For at A6 skal fremstå som et riktigere valg, må man altså trenge større bagasjerom og noe mer innvendig plass.
Sjekk ut denne: Dette er
BMWs røverkjøp
Smak og behag
Sammenlignet med BMW 5-serie er A6 en mindre sportslig bil. Med 190 hesters diesel, firehjulstrekk og stasjonsvognsutgave koster BMW-en snedig nok akkurat det samme som A6-en.Selv dreiemomentet i de to bilene er identisk, mens det er fem liters forskjell i bagasjekapasitet. Så her er det kun smak og behag som skiller.
I de klassiske bilenes aller dyreste sjikt er prisene formidable:
Vanvittig dyre bruktbiler
I Audien legges det mer vekt på det komfortable, og bilen er veldig ryddig på veien. Utgaven vi prøvde hadde sportsfjæringer men ikke justerbart understell, og det fungerte utmerket. Den er både fast i fisken, slik at den takler litt sportslig kjøring, samtidig tar den ut humper og dumper uten å svette, god hjulpet av en akselavstand på nær tre meter.
I det hele tatt så kan man spørre seg om det er noen vits i å bruke rundt 25.000 kroner ekstra på luftfjæringer når sportsfjæringene til en tredjedel av prisen er så bra som her.
Audi A6 gir en følelse av noe trygt, og akkurat den utgaven som er testet her, har 60 prosent av A6-kundene valgt siden den ble lansert i fjor høst. Skal man vente på en helt ny A6-utgave, er det nok rundt to år før den er på markedet.
Bilene som «ingen» lenger vil ha:
Sommerbilene som forsvant
Passat farlig nær
Det er vrient å opparbeide seg den helt store entusiasmen rundt dagens A6, samtidig er det en gjennomført bil, hvor man har storbilfølelse og følelsen av at det fortsatt er premium – selv om mange andre merker har tatt innpå i de årene modellen har vært på markedet.
En bil som har kommet farlig nær, er Volkswagen Passat, som også leveres med samme motor og firehjulstrekk, til en lavere pris. Så da er spørsmålet om du er villig til å legge i litt ekstra for å få de fire ringene i grillen.
Få med deg disse sakene: