Tøff stasjonsvognduell

En forsinket Ford Mondeo slår en nyoppusset Peugeot 508 på målstreken.

Fords nye Mondeo kommer to år etter skjema, og forsinkelsen har ikke vært gunstig for bilprodusenten. Mange potensielle kunder har rukket å krysset grensen over til konkurrentene.

Og for Ford har det vært håpløst å skulle forsøke å selge en gammel bil i et marked der alternativene er mange og solide.

Ett av dem er Peugeot 508. Bygget på samme plattform som Citroën C5, og med samme motorpalett, har bilen appell først og fremst til dem som liker det komfortable.

Men heller ikke Peugeot har hatt det lett. Mange ble skremt bort av den gapende kjeften i grillen på den noe underlige 407. Noen salgssuksess har derfor 508 så langt ikke vært.

Men kan denne utgaven av bilen bli det? Designet er ytterligere strammet opp, og kvalitetsfølelsen er hevet. Har bilen det den trenger av fransk finesse for å hamle opp med familietraveren fra Ford?

Begge bilene er rommelige og komfortable, men det er Forden som kjører best av de to. Foto: Thomas Larsen

Simpelt tyveriI Mondeo møter man en helt ny modell. Hver skrue er ny, og selv om du bakfra ser klare likheter ved stasjonsvognen fra forrige generasjon og denne, er fronten helt ulik.

Ingen hos Ford liker at vi omtaler grillen som et simpelt tyveri fra Aston Martin, og skarpskodde advokater vil sikkert kunne klare å finne nok ulikheter mellom ansiktet til Ford Mondeo og Aston Martin Rapide til at saken blir avvist før den ser en rettsal – men likheten er likevel slående og neppe helt tilfeldig.

Beskyldninger av denne typen vil ingen komme drassende med om du har en 508 utenfor huset. Den har sin egen stil, selv om noen vil si at den er blitt mindre markant etter oppgraderingen.

LES OGSÅ:

Høstens store familiebilduell

Sitter lavt

Betraktet fra utsiden virker Forden som en større bil enn Peugeoten, og det er den også. Men så stor er likevel ikke forskjellen, for med en lengde på 4.86 meter er ikke Mondeo mer enn rundt fem centimeter lengre enn franskmannen.

Den er også litt høyere, med 150.1 centimeter mot Peugeotens 148.7 centimeter. Til gjengjeld er Peugeoten én millimeter bredere, så det er sagt.

En akselavstand på 2850 millimeter i Forden bør gi bilen forutsetninger for å ha bedre innvendig plass enn Peugeoten, som bare har 2817 millimeter mellom akslene. Men det er ikke helt tilfellet. Om vi ser på VDA-mål (et standardisert mål for bagasjeromskapasitet) er faktisk bagasjerommet i Peugeoten hele 60 liter større.

I baksetet er det annerledes. Mondeo trekker det lengste strået med litt bedre sittekomfort og noe større bredde. Takhøyden i begge bilene er god, og selv i 508 med glasstak får ikke voksne personer på rundt 185 noen problemer med takhøyden.

Skjulte knapper

Berøringsfølsomme skjermer er ikke av det gode, og bedre blir det ikke når skjermen i Mondeo også har et tungvint grensesnitt. Førermiljøet for øvrig er oversiktlig. Foto: Thomas Larsen.

Vi flytter oss frem. Begge bilene har oversiktlige førermiljøer og trykkfølsomme skjermer. Betjeningen av Fords SYNC-system er imidlertid tungvint og innviklet, og Ford har allerede bebudet kraftige endringer for fremtiden. Om disse kommer til neste oppgradering av Mondeo, er likevel usikkert.Da er det bedre i Peugeot, men hvorfor de har valgt å skjule enkelte knapper bak en luke, er et mysterium. Riktignok er ikke dette brytere som brukes daglig, men mange irriterer seg ekempelvis over start— og stopp-systemene på nye motorer.

Myke overflater og en eksklusiv fremtoning i Peugeoten. Heller ikke her er grensesnittet for betjeningen av den trykkfølsomme skjermen optimalt, men det er bedre enn i Forden. Foto: Thomas Larsen

Spesielt om man står i kø med mange starter og stopper, kan det være fordelaktig å skru funksjonen av. Knappen for dette er en av dem som lever i skjul.Plassen bak rattet er god i begge bilene, men løftet i interiørkvalitet hos Peugeot gir bilen en følelse av eksklusivitet som man ikke helt oppnår i Mondeo. Kanskje understrekes det også av at startknappen som er montert til venstre for rattet, akkurat som i Porsche.

Padler i begge

I byen virker Peugeot 508 mer kompakt, og i trange parkeringshus er den lettere å få oversikten over. Mondeoen er litt mer uoversiktlig og virker større når man sitter bak rattet. Likevel er begge bilene lettkjørte, ikke minst takket være at de begge har automatiske girkasser.

Peugeot har forlatt ideen om at grillen skal være stor og gapende. Den nye 508 er blitt betydelig strammere. Foto: Thomas Larsen

Den mest avanserte girkassen finner man i Forden. Der har man en toklutsjkasse som girer nærmest sømløst. Også automatkassen i Peugeoten jobber bra og girer komfortabelt. Men girskiftene i Mondeoen er raskere og mer presise.Begge har også padler bak rattet, og dermed kan de få som ennå ikke har tatt innover seg at de kjører en stasjonsvogn som per definisjon er solid plantet i familiebilklassen, også få lov til å leke litt sportsbil.

Ute på veien kjører Mondeoen best. Den er mer presis i chassis og styring, og overraskende nok er den også den mest komfortable av de to. Der Peugeot 508 jager over de små ujevnhetene, sluker Mondeoen dem mer umerkelig. Dessuten er motoren og støyen bedre dempet i tyskeren.

Rimeligere Mondeo

Begge bilene vi tester er toppmodeller med kraftige dieselmotorer. Motoren i Forden er en to-liter med 150 hestekrefter og 350 newtonmeter i dreiemoment, mens to-literen i Peugeoten yter 180 hk og 400 Nm. Ute på veien oppleves ikke forskjellen på de to kraftpakkene som så stor.

Men med sin sterke motor, som er eneste alternativ om man vil ha automatgir, blir Peugeoten straffet ekstra i forhold til avgifter. Derfor har den en grunnpris på 442.000 kroner, mens du må ut med 381.000 kroner for Forden.

Prisen, og det faktum at Ford Mondeo er best på kjøreegenskaper og komfort, gjør den til testens vinner.

LES OGSÅ:

Her er våre stasjonsvogn-favoritter

Aktuelle konkurrenter

Volkswagen Passat:

Nylig lansert. Har helt ny design og et vell av førerassistenter, og er derfor mer aktuell enn noensinne. Med 150 hesters dieselmotor og toklutsjkasse blir den likevel vesentlig mye dyrere enn Ford Mondeo. Les mer.

Opel Insignia:

Opels toppmodell er ingen storselger her hjemme, trass i en nylig oppgradering. Bilen er komfortabel og fin å kjøre, men den innvendige plassen er ikke like god som hos konkurrentene. Setter Opel-fordommene dine på plass.

Toyota Avensis:

Toyota Avensis har hengt med lenge nå og bærer tydelige preg av det. Fortsatt er den trygg som grunnfjell kvalitetsmessig , men teknisk er den bakpå, spesielt hva assistensystemer gjelder.

LES OGSÅ:

Setter Opel-fordommene dine på plass

Høstens store familiebilduell

Her er våre stasjonsvogn-favoritter