Tre Super Puma-flygninger lørdag

Tross flyforbudet.

Publisert:

SUPER PUMA: Et britisk Super Puma-helikopter fra selskapet Bond på vei fra Nordsjøen. Foto: NTB Scanpix

NTB

Ulykken som krevde 13 menneskeliv fredag førte til flyforbud for Super Puma-helikoptere i Norge og Storbritannia. Likevel var to Super Puma-er i luften lørdag.

Dette var såkalte SAR-flights (Search And Rescue). Helikoptrene ble sendt fra Bergen lufthavn Flesland til henholdsvis Oseberg og Statfjord klokken 11.15 og 15.46, melder TV 2.

— SAR-helikoptre er stasjonert i Nordsjøen for beredskap, sier Claus Sonberg, pressetalsmann for CHC Helikopter Service, til kanalen.

Grendelagsleder kjente 54-åringen:

Les også

Barndomsvennen styrtet rett ved øyen der han vokste opp

– Begge disse flygningene er i sammenheng med søk og redning, og er derfor unntatt forbudet fra Luftfartstilsynet. Alle plattformer skal ha helikopter i beredskap, og det er derfor vi har fløyet disse helikoptrene ut i Nordsjøen. De skal settes på plattformen, sier Claus Sonberg, pressetalsmann for CHC Helikopter Service, til NRK.

I tillegg gjennomførte Bristow en flygning fra Ekofisk til Aberdeen.

– Vi kjenner til at Bristow har hatt en flyging fra Ekofisk, via engelsk sektor, til sykehus i Aberdeen – dette er en flyging som er gjennomført under spesielle forutsetninger og restriksjoner, sier Tor Iversen i Luftfartstilsynet til kanalen.

Luftfartstilsynet innførte fredag flyforbud for alle helikoptre av denne typen, det samme gjorde produsenten Airbus Helicopters. Dette gjelder imidlertid kun kommersielle flygninger og passasjertrafikk. Luftfartstilsynets sikkerhetsdirektiv gjelder ikke for søk, redning og oppdrag av livreddende karakter.

På lørdagens to flygninger var det ikke passasjerer om bord, men et standardmannskap på fem, ifølge CHC.

Statsministeren og kronprinsparet i Bergen:

Les også

- Det har vært sterkt å møte de pårørende

— Det er annerledes fordi i deler av landet er det ingen helikoptre som kan gjøre det EC225 kan. Står det om liv, og de gjennomfører dette etter de rutinene som gjelder under et sikkerhetsdirektiv, så kan man gjennomføre det, sier pressekontakt Tor Iversen i Luftfartstilsynet til kanalen.

Publisert: