BMW går nye veier

— Med 2-serie Active Tourer beveger BMW seg inn i nytt territorium

Publisert: Publisert:

Test: BMW 218i Active Tourer mot Citroën C4 Picasso

BMW står for sportslighet og kjøreglede. Men 2-serie Active Tourer har forhjulsdrift og en liten, tresylindret motor. Snakker vi likevel om en vaskeekte BMW – eller blir den frakjørt av en franskmann som har gått tilbake til røttene?

Mange BMW-entusiaster er skeptiske til nykommeren 218i Active Tourer. Kan dette virkelig føles som en ekte BMW?

Mini under skallet

Spørsmålet er absolutt på sin plass. Fleksibil med forhjulsdrift er ikke hverdagskost fra den kanten.

Den er likevel ikke så nyskapende som man først får følelsen av. Under karosseriet skjuler det seg nemlig mye teknikk fra Mini Countryman. Du finner imidlertid ikke særlig mye som minner om Mini i design og interiør. Det er så typisk BMW som det kan få blitt. Men du sitter høyere og har bedre oversikt. Kjørestillingen blir omtrent som i andre fleksibiler.

riks000776821-cESn7tcDyX.jpg

Den nye tresylindrede bensinmotoren har et slagvolum på 1,5 liter, yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 220 newtonmeter. Via en sekstrinns manuell girkasse sendes kreftene til forhjulene.Det er ikke noen revolusjonerende formel. Og i speilet ser jeg Citroën C4 Picasso. Riktignok har denne utfordreren en dieselmotor, men ellers er konseptene ganske like. Begge spiller på følelser i tillegg til fornuft. Både BMW og Citroën henvender seg til kjøpere som mener bilen er noe mer enn bare et transportmiddel.

Men der BMW beveger seg ut i nye territorier, er Citroën tro mot de gamle. Dette er en bil som slår an de samme strengene som Citroën gjorde i gamle dager.

C4 Picasso skiller seg kraftig ut med et særegent design både utvendig og innvendig. Men er den egentlig noen match for BMW?

Luftig Citroën

riks000776822-jnxOuBwvdF.jpg

På flere områder er den det. Den er hakket større, noe som merkes også når du sitter bak rattet. Her er det luftig, og man har god plass. Den spesielle frontruten, som er trukket bakover, slipper inn mye lys. I BMW-en er det mer tradisjonelt, og ikke like luftig som i C4 Picasso. Derfor oppleves det overraskende at plassen i baksetet er bedre i BMW 218i Active Tourer enn den er i C4 Picasso. Det er kort og godt mer behagelig å sitte bak i BMW-en. Dette også fordi baksetene i C4 er tre enkeltseter. Dermed blir de smalere, og du sitter også nærmere døren enn du gjør i BMW-en.

Åpner man bakluken, endrer styrkeforholdet seg. Med 537 liters bagasjerom har C4 betydelig mer plass enn Active Tourer, som varter opp med 468 liter. I begge bilene kan baksetet flyttes frem og tilbake, og i begge blir gulvet flatt når setene legges ned.

Knappeløst

Jeg kryper inn bak rattet i BMW-en. Det hele er kjent om du har kjørt en nyere BMW før. Instrumentene er analoge, knappene de samme og iDrive-systemet er på plass. Du finner ingen overraskelser eller uventede designelementer i Active Tourer. Førermiljø er noe BMW kan, og 2-serie Active Tourer endrer ikke den oppfatningen.

riks000776830-mOFvd71iJV.jpg

Like sportslig sittestilling som i andre biler fra merket får du likevel ikke. Men det fungerer greit, selv om man sitter mer oppreist. Komforten er god, med deilige forseter som gir svært god støtte til både lår og rygg.Her klarer ikke Citroën helt å henge med. Riktignok er setene bredere, men støtten til den øvre delen av ryggen er ikke like god som i BMW-setene. Det nye grensesnittet for betjening av ulike funksjoner i C4 er heller ikke optimalt. Det er rett og slett for uoversiktlig.

Effektiv bensinmotor

Den 1,5 liter store tresylindrede bensinmotoren i BMW-en passer fint til bilen. Ytelsene er gode, dreiemomentet kommer tidlig og motoren virker

riks000776831-Cn_FcjrwLE.jpg

kraftfull. Den sekstrinns manuelle girkassen er lettsjaltet og presis, med en distinkt mekanisk følelse. Når du girer ned, tilpasser den automatisk turtallet på motoren, slik at det stemmer med utvekslingen og bilens hastighet. Slik vil vi ha det.

Å sammenligne en bensinmotor med en dieselmotor er normalt ikke rettferdig for bensinmotoren – fordi momentutviklingen er så forskjellig. Men ikke i dette tilfellet. Med 220 Nm ved 1250 omdreininger er det maksimale dreiemomentet tilgjengelig 500 omdreininger tidligere i BMW enn det er i Citroënen med dieselmotor. Derfor er BMW-motoren også mer fleksibel, og girkassen er bedre og mer distinkt enn i den noe mer upresise manuelle kassen i Picasso.

Et hav av forskjell

Kjøreegenskapene til 2-serie Active Tourer når ikke helt opp til storebror 3-serie Touring. Høyere tyngdepunkt, og selvsagt forhjulsdrift, er hovedgrunnene til det. Likevel leverer Active Tourer hyggelige mengder kjøreglede. Og målt mot C4 Picasso er det et hav av forskjell.

BMW 218i Active Tourer er stivere satt opp og langt mer sportslig enn den mer sedate C4. På svingete veier er BMW-en mest presis, og den som i størst grad involverer føreren i hva som foregår. Til å være en fleksibil kjører BMW-en godt.

Citroën har gått en helt annen vei. At de vektlegger det behagelige, er ikke overraskende. Fjæringen er mykere og mer komfortabel i C4 enn i BMW-en. Støynivået er lavere, for det er ikke til å stikke under en stol at dekkstøyen i 218i er irriterende på grov asfalt. Ulempen er selvsagt at C4 ikke er bilen å ta med seg på en krokete veistubb. Få biler mistrives mer enn C4 når svingene kommer tett, og den kvitterer med tydelig krengning.

FAKTA: BMW 218i Active Tourer

Pris fra: 307.900 kroner

Pris testbil: 307.900 kroner

Motor: 3-syl bensin, turbo. 1499 ccm. 136 hk v. 4500 o/min. 220 Nm v. 1250 o/min.

Aks 0-100: 9,3 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk: 0,49 l/min

Utslipp: 115 gram

Mål: 4342x1800x1555 mm

Akselavstand: 2670 mm

Bagasjerom: 468 l.

Egenvekt: 1320 kg

Vi liker:

Kjøreegenskaper, girkasse og motor. Fint førermiljø.

Vi misliker:

Noe dekkstøy.

FAKTA: Citroën C4 Picasso

Pris fra: 283.000 kroner

Pris testbil: 313.000 kroner

Motor: 4-syl diesel, turbo. 1560 ccm. 112 hk v. 3600 o/min. 270 Nm v. 1750 o/min.

Aks 0-100: 11,8 sek

Toppfart: 189 km/t

Forbruk: 0,40 l/min

Utslipp: 105 gram

Mål: 4428x1826x1611 mm

Akselavstand: 2785 mm

Bagasjerom: 537 l.

Egenvekt: 1307 kg

Vi liker:

Komfort, støynivå og bagasjeplass.

Vi misliker:

Krenger i svinger. Rotete betjening.

Publisert: