De ti siste bilene vi har testet
Ute etter ny bil i sommer? Sjekk ut disse testene først.
- Karianne Steinsland
- Morten Abrahamsen

Det kommer stadig nye biler ut på markedet, fra elbiler til SUV-er.
Her er de en oversikt over de siste bilene vi har testet og prøvekjørt de siste månedene.
Ford Focus RS
Vi har kjørt berserk-utgaven av Focus.
«En kompromissløs bil som scorer høyt på moro-skalaen,» oppsummerte vår biljournalist Morten Abrahamsen.
I Foucs RS er det 350 hestekrefter – på tross av at dette er en kompaktbil. Da Volkswagen Golf GTI kom for 40 år siden hadde den 110. Mye bensin har rent gjennom pumpene siden den gang.
Les hele testen her:
Prøvekjørt Ford Focus RS: «En kompromissløs bil som scorer høyt på moro-skalaen.»
Jaguar F-Pace
"Det er noe ved denne SUV-en som får den til å stikke seg ut, og det er liten tvil om at Jaguar har vært gode med designet på sin aller første bil i dette segmentet", skriver journalisten om denne bilen.
Les hele testen her:
Jaguar treffer SUV-blink
Mercedes-Benz E200
Den nye E-klassen til Mercedes-Benz tar ikke de helt store sjansene utvendig, den lener seg på den større S-klasse og passer også på at den ikke skiller seg stort fra den mindre C-klasse. Eller fra den forrige modellen, for den saks skyld.
Les hele testen her:
Mercedes E-klasse setter standarden
Tesla Model X
Model X er basert på samme plattform som Model S, men byr på flere unike løsninger. Mest iøynefallende er det Tesla kaller «falkevingedører», bakdørene som er hengslet på taket. Disse skal gjøre at det er enkelt å stige ut og inn av baksetene, men de gjør samtidig at skiboks og takstativ utgår.
Les hele testen her:
Tesla Model X presentert i Norge
BMW M2
M2 er et steg tilbake til røttene. Her er det noen få valg for respons fra motor, gir og gasspedal, utover det ingenting.
M2 er ganske nær beslektet med 1M Coupé som kom i en liten serie i 2011. Den hadde 340 hestekrefter, M2 har 370. Felles for dem er en ubesudlet kjøreglede.
Les hele testen her:
Dette er BMWs morsomste bil
Hyundai Genesis
Bilen er tung og trenger en kraftig motor, og V6-eren skyver bilen fra null til hundre på 6,9 sekunder. Det er bare det at den er tørst som en hund i en hetebølge, med et snittforbruk som ligger rundt 1,2 liter pr. mil. Opplagt best i markeder der pumpeprisen er amerikansk, ikke vesteuropeisk.
Les hele testen her:
Hyundai vil gi oss luksus med Genesis
Audi A6
Innvendig er det velkjent Audi-utforming, med strøken kvalitet og et veldig vellykket brukergrensesnitt. Problemet er bare at man kan få den nye og særs strøkne «virtuelle cockpiten» i A4, men ikke her.
Les hele testen:
Oppgradert og forbedret, men er det nok?
Toyota Prius
På veien er Priusen langt bedre enn tidligere. Selvsagt er det ingen racer, men ber man den om å bruke de to motorene på mest mulig aktivt vis, blir den akseptabelt kvikk.
Les hele testen:
Prøvekjørt: Nye Toyota Prius
BMW 225xe Active Tourer
Ved frisk kjøring i svinger klarer den å balansere seg unna understyring i de aller fleste tilfeller. Styringen er direkte og brukbar til å gi sjåføren tilbakemeldinger fra underlaget.
Les hele testen:
Røverkjøpet BMW 225xe Active Tourer
Kia Sportage
Markedet for de mellomstore SUV-ene er lukrativt, men konkurransen er beinhard. Kia prøver å skille seg ut med særegen design og mye utstyr.
Les hele testen: