Dramatisk fall i nettbrett-salget

Bransjen tror årsaken er tredelt.

FORTSETTER Å STUPE: Nettbrettsalget bare fortsetter å stupe. NOKIA

Da Stiftelsen Elektronikkbransjen i februar la frem salgstallene for 2014, var nettbrettene en av de store taperne med en nedgang på 36,8 prosent til 700.000 enheter sammenlignet med 2013.

NED: Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, kan notere seg for en rekordomsetning på 30 milliarder kroner. FOTO: Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Tallene fra første halvår 2015 som nylig ble lagt frem, viser at nedgangen bare fortsetter.Det ble solgt hele 83,5 prosent færre nettbrett i første halvår 2015 enn i samme periode i fjor,

— Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm i en pressemelding.

Færre og dyrere mobiltelefoner

Også antallet solgte mobiltelefoner har gått markant ned i første halvår sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, nærmere bestemt med 29 prosent.

Til tross for at antallet solgte mobiler er langt færre, holder verdien seg og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent.

— Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.

Les også

Nå kan du sjekke kjøleskapet på mobilen

Doblet smartklokke-salg

Stiftelsen Elektronikkbransjen ser også på salget av smartutstyr, som aktivitetsarmbånd og smartklokker, og hodetelefoner gjennom en undersøkelse gjort av IBA Analyse.

– I forhold til fjoråret har salget av både smartklokker og aktivitetsarmbånd doblet seg. 240.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 80.000 sier de har en smartklokke, sier Ottemo.

Målt mot fjoråret viser det totale halvårstallet for det norske forbrukerelektronikkmarkedet en liten nedgang på minus to prosent i verdi.

Har du fått med deg disse?