Fra polarsirkelen til Kragerø på én tank - i en Mustang
Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink trodde de kunne komme seg til Oslo på én tank. Det var feil. De kom mye lenger.
- Morten Abrahamsen

Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skulle finne ut hvor langt man
kommer på en tank bensin i en Ford Mustang.
Startpunktet var polarsirkelen, og etter nitidig testing i forkant hadde de troen på at de ville nå Oslo før sportsbilen gikk tom.
Det ville bety rundt 1000 kilometer, lengre enn noen annen Mustang-tur på en tank.
Da vi møter dem sent på kvelden vel
ett døgn etter at de startet
, viser det seg at Oslo var et altfor beskjedent mål.
Bilen stoppet ved Kragerø i Telemark, 1249 kilometer fra Polarsirkelen. Det betyr at den 317 hestekrefters sterke bilen brukte 0.49 liter på mila. Fra fabrikk er snittforbruket per mil oppgitt til 0.80 liter per mil.
Wilthil og Borchgrevink dro klokken 1640 onsdag denne uken, og var fremme 1500 torsdag.
Ble stoppet av politiet
– Det gikk langt bedre enn forventet, og stemningen i bilen var svært god da så vi at dette gikk veien, sier Wilthil.
Det er langt fra første gang de to begir seg ut på en slik tur. Dette er
syvende gang, men aller første gang med en sportsbil.
Noe som ga dem en annerledes opplevelse.
– Vi ble stoppet av politiet. Noen lokale helter hadde sett to karer i en Ford Mustang som kjørte så seint at de mente det måtte være promille det var snakk om. Det kunne jo ikke være edru folk som kjører sånn i en Mustang. Det var etter syv mil av turen, sier Borchgrevink.
Rekord: Kjørte Lindesnes - Nordkapp på 73,5 liter diesel
I testingen før turen fant de ut at den gunstigste hastigheten for Mustangen var 65 kilometer i timen i oppoverbakke og 63 kilometer i timen på flatmark. Et godt stykke unna det man vil forvente av en slik bil på motorvei.– Vi er flinke til å slippe forbi andre bilister. Men det er påfallende hvor ofte vi tar igjen de samme bilene ved fergeleier eller steder der det er veiarbeid, sier Borchgrevink.
Hastigheten har også en annen synlig effekt.
– På vei opp til polarsirkelen, da vi ikke tok hensyn til forbruket, ble bilen full av insekter, og vi måtte skrubbe den. Da vi kom til Kragerø var det knapt et insekt på bilen. I en gitt hastighet skapes det en luftlomme rundt bilen, sier Wilthil.
– Man blir faktisk omvendt fartsblind. På vei hjem igjen, i en tunnel, trodde jeg Knut grisekjørte. Han lå i 110. Det virket helt ekstremt, sier Borchgrevink.
Her knuses passasjerrekorden på Oslo Lufthavn
Torbjørn reiser til alle verdens land – uten å fly
Mental utfordring
De er enige om at utfordringen denne gangen var større mentalt enn de har vært vant til tidligere når de har kjørt biler som Ford Mondeo og Fiesta. – Alle som ser oss, tror jo at vi skal dra på, og man vil jo på en måte innfri forventningene. Det krever disiplin å holde seg til planen.
Siden 2010 har de hver sommer hatt en biltur hvor målet har vært å finne ut hvor lite drivstoff man kan klare å bruke. Hva de gjør neste år, har de ikke planlagt, men de liker en utfordring.
– Kanskje en superbil?, sier Borchgrevink.
– Den må vi i så fall ha lenge, det ville kreve svært mye testing i forkant, sier Wilthil.
9. mai gikk startsskuddet for det som kan ende med Guiness-rekord:
Fredrik skal fly 800 ganger på 180 dager
Flere rekorder og rekordforsøk:
Verdens lengste direkterute er gjennomført
Tre nordmenn skulle sette verdensrekord – igjen
Caitlyn Jenner slo Obamas Twitter-rekord
Og annen morsom data: