Ulv i fåreklær?
Denne Nissanen har en turbomotor på 190 hestekrefter.

Downsizing innebærer at man tar en motor med lite slagvolum og bruker en turbolader for å blåse opp effekten. Akkurat slik Nissan har gjort her.
Fordelen er at man kan senke forbruket ved vanlig kjøring, mens turboladeren sørger for høy toppeffekt.
Dermed blir Nissan Pulsar en rask og kompetent bil i mellomklassen. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går for eksempel unna på solide 7,8 sekunder.
Prøvekjøring av en helt annen bil:
Mercedes C350 er ingen miljøstjerne
God plass
Mange vil nok også like den gode oversikten og den enkle betjeningen. Men noen luksusfølelse får du ikke i japaneren. Sammenlignet med for eksempel Volkswagen Golf er forskjellene i opplevd kvalitet himmelvid.
Det er likevel få biler i denne klassen som kan by på bedre plass. I baksetet er det mildest talt rommelig, og bagasjerommet er større enn i Golf og den nye Opel Astra.
Ute på veien er Nissan Pulsar mer en bekvem langturbil enn en kurvetyggende GTI. Ved over 3000 omdreininger i minuttet leverer motoren godt med krefter.
Men turboforsinkelsen og opplevelsen av motoren som heller kraftløs ved lave turtall, bygger ikke opp under en sportslig kjøreglede.
Opptatt av sikkerhet? Sjekk denne oversikten:
Disse bilene er sikrest
Assistenter på toppmodellen
Men enkelheten til tross: Utstyrsnivået er høyt. På toppmodellen finner man førerassistenter som vinglevarsler, nødbrems og blindsoneassistent. Det hadde vi gjerne sett at også grunnmodellene av Pulsar hadde hatt.
Riktignok er kollisjonsvarsler med autobrems også standard på den noe rimeligere Visia-utgaven, men utover det er det få assistenter på plass. Ikke kan de kjøpes til heller.
Likevel er Pulsar en interessant bil. Ikke minst på grunn av den gode innvendige plassen og motoren som gir bilen gode kjøreytelser – uten at den blir en ulv i fåreklær av den grunn.
Stor oversikt:
Dette er de beste vinterdekkene
Nissan Pulsar DIG-T Tekna
Pris testbil: 337.199,- Motor: 4-syl bensin. Turbo. 1618 ccm. 190 hk v. 5600 o/min. 240 Nm v. 2000 o/min.
Aks 0-100: 7,8 sek
Toppfart: 217 km/t
Forbruk (oppgitt): 0,59 l/min (138 g/km)
Mål (LxBxH): 4387x1768x1 520 mm
Akselavstand: 2700 mm
Bagasjeplass: 385-1385 liter
Flere lignende tester (trykk gjerne også på taggen "biltester" nederst, da får du opp alle testene våre):