Forhåndsolgt for mer enn én milliard
Volvos nyeste modell, i versjonene V90 og S90, er populær hos de norske kundene, allerede før forhandlerne har fått bilene på plass.
- Morten Abrahamsen

Volvo ruller nå ut den nye V90-modellen i det norske markedet, og kan fortelle om stor forhåndsinteresse.
— Snart 1000 solgte biler gir en fantastisk start på V90-lanseringen som nå skjer hos Volvo-forhandlere over hele landet, sier Hermod Wallestad, salgsdirektør i Volvo Car Norway, i en pressemelding.
Vi har testet Volvo V90:
TDen er lekker, men det er ikke alt som er like stilig med den nye stasjonsvognen
I tillegg skal mer enn 300 av sedanen S90 og over 460 av stasjonsvognen V90 Cross Country være forhåndssolgt. Dette skal ifølge importøren representere verdier for mer enn én milliard kroner.
V90 og S90 er den andre modellen i Volvos nye storsatsing som startet med SUV-en XC90 for to år siden.
Vi har testet VOLVO XC90:
Volvos brosjyretekst er litt for god til å være sann, men det hindrer ikke XC90 T8 fra å være et veldig godt kjøp
Bilprodusenten opplevde også stor pågang før XC90 var på plass i butikkene. Da ble blant annet det de kalte XC90 First Edition, en spesialutgave laget i nummererte eksemplarer fra én til 1927, solgt ut på én time via nettsalg. 120 av disse gikk til Norge.
Siden lanseringen av XC90 i Norge er det solgt over 2750 slike biler her til lands, ifølge importøren.
Hele modellrekken fornyes
Salgsmålet for den nyeste bilen i 90-serien er 500 av S90 og 2400 av V90 i løpet av 12 måneder. Modellen den erstatter, som kom på markedet i 2007, var populær helt til det siste i Norge.
I fjor ble det registrert 2814 av stasjonsvognen V70, noe som ga den 11. plass på modellstatistikken. I tillegg ble det levert 30 av sedanen S80, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
I løpet av et par år skal hele modellrekken til Volvo fornyes, slik at XC90 da vil være den eldste modellen. Neste ut er 40-serien, som trolig vil bli presentert neste år. Allerede i vår viste de flere konsepter av bilen som skal ta over etter dagens V40. Med en ny 40-serie ønsker Volvo å erobre verden:
Denne bilen blir viktig for Volvo
Moderselskapet til Volvo, kinesiske Geely, har pumpet inn penger i den svenske fabrikken, rundt 90 milliarder kroner de siste årene. Planen er at salget fra merket skal løftes fra 500.000 til 800.000 i året på verdensbasis når den nye 40-serien er lansert.
Bilinteressert? Sjekk disse sakene: