Røverkjøpet BMW 225xe Active Tourer
BMW 225xe Active Tourer er mye bil for pengene, men noen miljøbil er den ikke.
- Morten Abrahamsen

Dette må ha vært en av tidenes tyngste modellanseringer for hardbarkede BMW-entusiaster. Ikke nok med at 2-serie Active Tourer hører hjemme i det trauste flerbruksbil-segmentet, den er også historiens første BMW med forhjulstrekk.
Av alle imagenedbrytende ting gjennom årene, som SUV-er og firehjulstrekk på M-bilene, er 2-serie Active Tourer den aller drøyeste. Samtidig viser det en klokkertro på egne ferdigheter når BMW velger å gå løs på denne sjangeren.
BMW er et merke som lever tungt og godt på at bilene deres har kjøreegenskaper som skal være blant de beste. Men går det an i en bil som er stutt og høy, og med en sittestilling som minner om den du har rundt kjøkkenbordet?
Vel, denne bilen har en rekke ting som taler for at den faktisk vil bli en suksess. Selve modellen 2-serie Active Tourer ble lansert i fjor, men med drivverket som sitter i bilen her, faller mye på plass i dagens norske bilmarked.
Ny bil?
Vanvittig dyre bruktbiler
Minimalt med avgifter
Drivlinjen er hybrid med en ladbar elmotor som gir en samlet effekt på 224 hestekrefter. I tillegg er elmotoren koblet til bakakslingen, slik at det også blir snakk om firehjulstrekk.
Ettersom hybrider teoretisk sett bruker ekstremt lite drivstoff, blir det omtrent ikke avgifter til staten, bare rundt 8000 kroner i dette tilfellet. Dermed er 225xe priset omtrent likt med en Active Tourer utstyrt med en dieselmotor som er nær 100 hester veikere, og som bare har trekk på forhjulene.At 225xe dermed kan bli en bil som raskt finner mange nye eiere i Norge, er det liten tvil om. På mange måter blir bilen et av de mest geniale kjøpene i det norske markedet pr. i dag. En kompakt familiebil, som selv med dobbelt sett med motorer har plass til 400 liter bagasje, og masse krefter. Null til hundre tar kun 6,7 sekunder.
På papiret er dette for godt til å være sant. Det minner mer om bilprising vi misunner fra andre land.
Verdens raskeste cabriolet
Høyt forbruk
Samtidig må man være klar over at dette ikke er en BMW 3-serie. I Active Tourer er sittestillingen langt unna noe som kan gi en sportslig følelse. I det hele tatt er sittestillingen og ergonomien blant bilens svake punkt.
Jeg fant egentlig aldri en stilling jeg var helt fornøyd med, det er ett eller annet med pedaler, ratt og sete som ikke helt faller på plass. Også passasjerene klaget på at det ikke var fulltreff.
Kjøreegenskapene derimot er overraskende gode, bilens form tatt i betraktning. Ut av startblokkene føles den som en GTI-bil, med en artig lyd fra den lille bensinmotoren, som har tre sylindrer.
Ved frisk kjøring i svinger klarer den å balansere seg unna understyring i de aller fleste tilfeller. Styringen er direkte og brukbar til å gi sjåføren tilbakemeldinger fra underlaget.
Samarbeidet mellom de to motorene er imponerende. Man har tre konfigurasjonsmuligheter, hvor den sportslige bruker de to motorene for alt de er verdt.
Her er det elmotorens ekstra effekt som er poenget. I denne settingen er bilen ganske langt unna å bli en treklemmer. Vi nærmet oss én liter bensin på mila.
Og her begynner skoen å trykke. For på papiret skal den ha et snittforbruk på 0,2 liter pr. mil, hvilket er like realistisk som at Ole Einar Bjørndalen skal legge opp. Selv i det som skal være sparemodus lå vi på vel det doble av det.
Utslippskrav kan gi gigantbøter til bilprodusentene
Få konkurrenter
Det skal sies at det slett ikke er noe som er unikt for denne ladbare hybriden. Det ser ut til at realistisk forbruk fra disse drivlinjene gjerne er i størrelsesorden tre ganger så høyt i virkeligheten mot det som er oppgitt.
Selv om all bykjøring, og en del av landeveiskjøringen, ble gjort i øko-modus, endte vi med et snittforbruk på 0,7 liter pr. mil.
Det store poenget med denne, og andre biler med en tilsvarende drivlinje, er det du sparer ved innkjøp, ikke ved bensinpumpen.
Er man fortrolig med det, så er 225xe er meget godt kjøp. Det finnes ingen biler i sjangeren flerbruksbil som matcher den på kjøreegenskaper. Selv om den er relativt dyr sammenlignet med mange andre tilsvarende biler, så får man veldig mye for pengene her.
En 2-serie Active Tourer med firehjulstrekk og tilsvarende effekt med konvensjonell drivlinje koster for øvrig 200.000 kroner mer.
BMW 225xe har heller ingen direkte konkurrenter. Det finnes en del flerbruksaktige biler i omtrent samme størrelse, være seg Mercedes-Benz B-klasse eller Opel Meriva, men ingen kan by på en drivlinje som matcher.
Volkswagen Golf GTE har en lik drivlinje, men kun trekk på én aksling og langt mindre plass til bagasje. Den koster vel 20.000 kroner mindre.
Elon Musk vil redde verden med ny «folke-Tesla»
BMW 225xe Active Tourer
Pris: 352.500 kroner
Pris testbil: 478.330 kroner
Motor: 3 syl. bensin m/turbo på 136 hk 88 hk elmotor
Effekt: 224 hk (el+bensin)
Dreiemoment: 220 Nm (bensin), 165 Nm (el). Samlet: 385 Nm
0–100 kmt: 6,7 sekunder
Toppfart: 202 km/t
Forbruk: 0,20 l/mil (blandet)
Utslipp: 46 g/km CO2. 3 mg/km NOx.
Mål (LxBxH): 4342/1800/1555 mm
Bagasjerom: 400/1660 l
Egenvekt: 1660 kilo