Seerne dras rett inn i en babyshowersetting. En høygravid føres inn i et lyseblått rom med ballonger, kaker og babyeffekter med bind for øynene. Venninnegjengen roper «surprise»! Den vordende moren åpner gaver, teddybjørn, babyklær. Gjengen tar en gruppeselfie. En av jentene har laget en quiz.

Man ser snusboksen komme opp i fanget hos den gravide.

Andre spørsmål: Hvem tror at barnet blir født så mange uker for tidlig at han må legges i kuvøse. Deretter: Rekk opp hånda hvis du tror barnet kommer til å være dødfødt.

Så tekstplakatene: Snusing under graviditeten øker risikoen for lav fødselsvekt, tidlig fødsel, dødfødsel.

Se hele videoen øverst i saken

Verdens tobakksfrie dag i dag

Hvert år markeres verdens tobakksfrie dag 31. mai for å rette oppmerksomheten mot tobakksrelaterte dødsfall og sykdommer.

Det er ikke første gang helsemyndighetene tar i bruk sterke virkemidler for å nå ut med et budskap. Det er tidligere år kommet kritikk mot anti-røykekampanjer.

Helsedirektoratet har i mai og juni i år en kampanje om snusing i graviditet. Etter at videoen ble lagt ut på blant annet facebook-gruppen til helsenorge.no for noen dager siden, har det kommet mange reaksjoner. De er både positive og negative.

«Hvis man røyker eller snuser og er gravid fortjener man å se denne videoen, er ikke noe «sjokkerende» eller «drøyt». Det drøye er de som fortsetter etter å ha sett noe sånt», skriver en.

Mange synes imidlertid det er for drøy kost og en feilslått strategi.

«Syns den er drøy med tanke på hvor mange som opplever uventet barnedød uten å ha snuset/røyket etc. Også får de denne reklamen poppet i fleisen??», skriver en annen.

Mistet baby tre uker før termin

Lene Cecilie Sandvik har nettopp en slik historie:

«Helt feil måte å informere omdette på. Aldri røkt, snust eller drukket alkohol i et svangerskap jeg heller, men har mistet i dødfødsel for det. Fikk sjokk når denne reklamen kom...rett og slett ufyselig satt sammen,» skriver hun i kommentarfeltet.

Til oss utdyper hun:

— Min første i 2009, døde tre uker før termin uten noen som helst grunn. Krybbedød i magen rett og slett. Har kommet veldig langt etter det. Fikk en nydelig sønn i 2010 og en nydelig liten jente i fjor sommer. Dødfødselen har på en måte blitt litt fortid og ikke en hverdagstanke. Men denne reklamen river litt opp i vonde minner, sier hun.

Det er spesielt måten den er laget på, som hun reagerer på.

— Teksten på slutten av reklamen er kjempefin og veldig riktig. Men «skuespillet» derimot gir en grusom følelse og virker veldig useriøs. Lystig quiz om kuvøse og dødfødsel er rett og slett usmakelig. Det er nok grunnen til at så mange reagerer, tror hun.

Noen ganger er det nødvendig å bruke sterke virkemidler

Helsedirektoratet opplyser at målgruppen for kampanjen er unge jenter før de blir gravide.

— For å nå igjennom med dette budskapet bruker vi tydelige virkemidler, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

— Målet med kampanjen er å øke kunnskapen i befolkningen om at snusing i graviditen er farlig for fosteret. Vi vet at kunnskapen om dette er lav, legger hun til.

VIL PÅVIRKE. - Vi ønsker ikke å ramme noen, og forstår at filmen kan oppleves vanskelig for enkelte, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.
Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet

— Helliger målet middelet selv om enkelte blir opprørt, og som vi ser har en historie med dødfødsel uten at de har snust, røkt etc?

— Vi ønsker ikke å ramme noen, og forstår at filmen kan oppleves vanskelig for enkelte. Dødfødsel og for tidlig fødsel kan ha svært mange årsaker. Vi ønsker i denne kampanjen å informere om at snus er farlig for fosteret og forhåpentligvis forhindre alvorlige konsekvenser på grunn av snusbruk.

Direktøren viser videre til at en høy andel av dagens unge jenter snuser, og at myndighetene frykter at denne trenden vil føre til en stor økning av risikosvangerskap som følge av snusbruk.

- Derfor har vi valgt å være tydelige slik at budskapet når frem og blir sittende. Kampanjen bygger på omfattende kunnskap som en altfor liten del av befolkningen kjenner til.

- Er alle virkemidlene i filmen godt nok gjennomtenkt?

— Vi har gått mange runder med fagfolk, samt testet ideen på målgruppen i fokusgrupper. Gjennomgående har tilbakemeldingene vi har fått vært at kampanjen er sterk og tydelig, men at dette er nødvendig for å nå frem med det viktige og alvorlige budskapet, avslutter Granlund.

Opptatt av svangerskap og helse? Da anbefaler vi disse sakene:

Og noe HELT annet: