En del mennesker holder seg unna melk og andre meieriprodukter. Noen fordi de ikke tåler det, andre fordi de tror de ikke tåler det.

Drikker du ikke melk fordi du lurer på om du ikke tåler det, bør du ta deg en tur til legen for å få det avklart. Du går nemlig glipp av en rekke næringsstoffer hvis du holder deg unna melk og andre meieriprodukter.

I tillegg til å gi oss protein og en rekke vitaminer, er melk vår viktigste kilde til kalsium, og også en viktig kilde til jod. Mange, særlig de som holder seg unna melkeprodukter, får i seg for lite kalsium og jod.

Soya, ris, kokos, mandel eller havremelk?

Hvis du ikke tåler melk, kan det være greit med en erstatning, både til å drikke og for å lage mat.

Er det melkesukkeret du ikke tåler (laktose), kan du gjerne bruke laktosefri melk.

Er det derimot melkeproteinet du ikke tåler, må du bruke alternativer som soya-, ris-, kokos-, mandel,- eller havremelk.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken plantemelk folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Store ulikheter

Forskjellen på soyamelk og rismelk er stor. Mens rismelk stort sett bare inneholder raske karbohydrater og minimalt med protein, er soyamelk en god kilde til protein og inneholder minimalt med karbohydrater. Dette gjør at soyamelk metter bedre og gir jevnere blodsukker.

Havremelk inneholder heller ikke så mye protein, men har til gjengjeld sunne havrefibre i seg.

Med mindre melken skal gis til et småspist barn som trenger ekstra kalorier, bør man derfor velge soyamelk fremfor rismelk. Bruk for all del de typene som er tilsatt kalsium!

Her er flere relevante tester:

Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.