05:12:33Nyheterdirekte

Festet innlegg
Flyktninger i Lærdal får gratis førerkort 
06. desember kl 15:28av Hilde Olsen Aalvik

Dette melder nettavisen Porten.no. 


– Vi har vedtatt å gi alle flyktninger mulighet til å ta gratis førerkort, og vi bruker av tilskuddet til flyktninger. Vi ser på det som et godt vedtak fordi det er med å hjelpe integreringen på en god måte, sier ordfører i Lærdal Jan Geir Solheim (Sp) til NRK.


Formannskapet i Lærdal har samstemt vedtatt forslaget om å gi flyktninger i kommunen gratis førerkort, skriver NRK. 


Ordføreren mener tiltaket vil føre til at flyktninger kan delta mer i aktiviteter med barna, og at de kan pendle til jobb. 


– Vi ser at det er veldig viktig at også flyktninger får mulighet til å kjøre bil, sier Solheim til NRK. 


Siste innlegg
Har du tips eller spørsmål om dette emnet? Vi vil gjerne høre fra deg!
Send melding
  • av Adalheidur Oldeide
    00:33

    Oljelekkasje i Damsgårdsveien


    Brannvesenet har rykket ut til en større hydrolikklekkasje i flere fabrikklokaler i Damsgårdsveien. 


    Brannvesenet opplyser at oljen går ned i en fabrikkhall som skal være tom.


    – Det er ingen fare for brann, men vi vil sikre oss at det ikke går olje i sluker eller i sjøen. Slik det ser ut nå greier vi å stoppe det, sier Sigbjørn Villanger ved 110-sentralen.


  • av Atle Andersson
    i går11:44

    Her er klimamålene


    Den nye fireparti-regjeringen varsler utslippskutt på 45 prosent innen 2030. Målet gjelder for utslipp i såkalt ikke-kvotepliktig sektor, der transportsektoren er en av hovedkildene.  Regjeringen har som målsetting at reduksjonen skal skje gjennom tiltak her i landet, men kan ikke garantere at den når dette målet.


    "Om strengt nødvendig kan fleksibiliteten i EUs rammeverk benyttes", heter det i Granavolden-erklæringen.


    Her er noen av de andre klimamålene i erklæringen:



    • Gjøre Norge til et lavutslippssamfunn i 2050, der klimagassutslippene reduseres med 90-95 prosent.

    • Halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005.

    • Gjennomføre en forpliktende opptrappingsplan for CO2-avgiften frem mot 2025, med start i 2020.

    • Legge en plan for å nå målet om fossilfri kollektivtrafikk innen 2025.

    • Utvide og videreutvikle rapporteringen om hvordan statsbudsjettet påvirker klimagassutslippene i hver enkelt sektor i tråd med klimaloven.


  • av Atle Andersson
    i går11:34

    Ønsket seg tøffere klimamål


    SKUFFET: Regjeringserklæringen byr på mer av den politikken som leder verden dypere inn i klimakrisen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
    SKUFFET: Regjeringserklæringen byr på mer av den politikken som leder verden dypere inn i klimakrisen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
    FOTO: Naturvernforbundet

    Venstre har fått gjennomslag for at de norske klimagassutslippene skal kuttes med 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005. Målet gjelder såkalt ikke-kvotepliktig sektor, som blant annet omfatter veitrafikk, landbruk og innenlands sjøtransport.


    Miljøorganisasjoner er likevel ikke fornøyd.


    – Det er en liten og uforpliktende skjerping av Norges klimamål i denne avtalen, men dette undergraves av satsingen på olje, gass, vei og fly. Det er skuffende. Det er vanskelig å forstå at KrF ønsker å være med på dette, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet i en uttalelse.


    Leder i Miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, ønsket seg også et høyere ambisjonsnivå fra den nye regjeringen.


    – Klimaminister Ola Elvestuen og klimaengasjerte statsråder fra de fire partiene har i ny regjeringserklæring få konkrete forpliktelser de kan slå i bordet med når regjeringens prioriteringer gjøres opp internt, sier Holm. 


    At ambisjonen øker fra 40 prosent  til 45 prosent kutt i ikke-kvotepliktige utslipp i 2030 er bra, men ingen garanti for flere effektive klimatiltak, mener Zero. 


    Natur og Ungdom er skuffet over at regjeringsplattformen ikke reduserer antallet tillatelser til oljeutvinning


    – Med stadig mer oljeboring svikter partiene naturen og de unge. Denne plattformen er ikke verdt papiret den er skrevet på, sier leder Gaute Eiterjord.


Vis flere

Siste nytt fra BT