20:48:39Kulturdirekte

Siste innlegg
Har du tips eller spørsmål om dette emnet? Vi vil gjerne høre fra deg!
Send melding
  • torsdag15:05 av Erik Aasebø

    Drøy TV-serie skapte ny strømmerekord for Discovery


    NY SERIE: Reality-serien «Ex on the Beach» har fått en norsk versjon. Den har skapt mye oppmerksomhet for drøye scener.
    NY SERIE: Reality-serien «Ex on the Beach» har fått en norsk versjon. Den har skapt mye oppmerksomhet for drøye scener.
    FOTO: Discovery Networks Norway

    To dager etter at den første episoden av realityserien «Ex on the Beach» hadde premiere på Discovery sin strømmetjeneste Dplay, er den sett av over 217 000, forteller kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks Norway, Espen Skoland.


    Det er ny rekord for strømmetjenesten. 


    I tillegg fulgte 57 000 premieren på TV-kanalen FEM. 


    Konseptet er enkelt. Fire jenter og fire gutter bor sammen i en villa ved stranden på Mauritius. De blir godt kjent med hverandre, fester sammen og mer. 


    Så kommer tvisten. En etter en ankommer deltakernes ekskjærester villaen, innstilt på å skape drama og konflikter. Og drama blir det mye av. 


    Allerede i første episode eskalerte atmosfæren fra koselig vorspiel til et nytt nivå av drittslenging norsk reality-tv ikke har sett maken til tidligere.


    To av de kvinnelige deltakerne røk nemlig i tottene på hverandre kort tid etter å ha stiftet bekjentskap. 


    - Du er stygg, feit og bleik. Du er ikke en dritt, bitch! ropte til slutt Melina Johnsen til bergenseren Marielle Kvernaas Efford. 


    I kveld er det klart for episode to. 


  • tirsdag11:12 av Tonje Elisabet Aursland

    Ny ungdomsserie fra Sandane premiereklar 


    PREMIERE:«Lovleg» som har premiere søndag
    PREMIERE:«Lovleg» som har premiere søndag
    FOTO: NRK

    TV-serien «Lovleg» har premiere søndag 19. august, melder NRK P3


    Serien skal lære ungdom at det går bra, selv om det går til helvete, sa redaksjonssjef i NRKP3, Camilla Bjørn under presentasjonen av serien i vinter, ifølge iTromsø.


    Etter den enorme suksessen «Skam», som handlet om Oslo-ungdom, er det nå hybellivet på bygda som skal skildres.


    Firda vidaregåande skule på Sandane er universet for NRK P3 sin nye ungdomssatsing.


    «Lovleg» skal handle om hvordan det er å stå på på egne bein for første gang.



  • 10. august15:08 av Frank Johnsen

    Blir ny kommunikasjonsdirektør på Kode 


    SJEF: Haakon Thuestad slutter i Bergen Assembly til fordel for Kode.
    SJEF: Haakon Thuestad slutter i Bergen Assembly til fordel for Kode.
    FOTO: Henriette Dæhli

    I 2014 var Petter Snare styreleder i Bergen Assembly. Da ansatte han Haakon Thuestad som direktør for kunsttriennalen.


    Fire år senere er Snare blitt direktør på Kode og ansetter Thuestad på ny. Denne gangen som kommunikasjonsdirektør for Kode, et av Nordens største museer for kunst og musikk.


    BT mente: Tette bånd i kulturlivet.


    Henning Warloe, som var en aktiv pådriver for å etablere Bergen Assembly, er styreleder på Kode. Da han var byråd i Bergen, var Thuestad hans politiske rådgiver. De er også personlige venner.


    - Jeg kjenner selvfølgelig Haakon, men vi er ikke omgangsvenner. Det blir på ingen måte for tett. Vi har et godt, profesjonelt forhold, som jo bare en fordel for meg som direktør, sier Petter Snare til BT.


    Han er klar på hvorfor Thuestad er er den beste kandidaten.


    - Han kjennet både kunstfeltet og politikken godt. Det er viktig i en fase der det snakkes om regionalisering, hvordan Kode skal organisere seg fremover, og de økonomiske utfordringene vi møter. Haakon kjenner terrenget veldig godt, mener Snare.    


    Det var 40 søkere til jobben som ny kommunikasjonsdirektør på Kode - mange av dem kvalifiserte, som Festspillenes kommunikasjonssjef Kjersti Jaastad, NRK-profil Mikal Olsen Lerøen og Kodes konstituerte kommunikasjonssjef Maria Tripodianos.


    Thuestad, som starter i jobben 1. november, var en av dem som fikk være anonym på søkerlisten.


    - Vi hadde en fantastisk søkerliste. Valget var på ingen måte lett, så vi måtte gå noen runder, sier Snare.


  • 09. august14:42 av Erik Aasebø

    Årets Marcus & Martinus-konsert på Koengen har solgt betydelig færre billetter enn i fjor


    LAVT BILLETTSALG: Fjorårets konsert med Marcus & Martinus solgte 22.000 billetter. I år er billettsalget betraktelig lavere, med kun 8000 solgte billetter så langt.
    LAVT BILLETTSALG: Fjorårets konsert med Marcus & Martinus solgte 22.000 billetter. I år er billettsalget betraktelig lavere, med kun 8000 solgte billetter så langt.
    FOTO: Ørjan Deisz

    I fjor spilte tvillingene Marcus & Martinus for 22.000 elleville fans på Koengen. 


    Lørdag returnerer de til Bergen for ny konsert. 


    I år er billettsalget betydelig lavere enn i fjor. Kun 8000 billetter er solgt så langt, opplyser daglig leder i Bergen Live, Frank Nes. 


    Han er imidlertid ikke bekymret over billettsalget. 


    - Det er ikke unormalt når man spiller i en så liten by som Bergen to år på rad. Dette var vi forberedt på. Dessuten er konserten i år to uker tidligere enn den var i fjor. Det er ikke skolestart ennå.


    Nes peker på at tvillingparets publikum er en sensitiv målgruppe, der hva som er «hot» eller ikke, stadig endrer seg. 


    - I tillegg har blodfansen kanskje sett dem to-tre ganger nå. Samtidig er det ikke mange norske artister som selger 8000 billetter, så det er fortsatt bra, mener Nes. 


    Einar «Engelen» Engelstad har anmeldt Marcus & Martinus to ganger tidligere, og mener å vite hvorfor billettsalget har stupt. 


    - Jeg tror det er flere grunner til nedgangen i billettsalget. Den første er at ungene som har sett duoen, de har sett dem, og føler ikke et behov for å gjenta opplevelsen. For det andre har Marcus & Martinus begynt å synge på engelsk, noe som ikke appellerer like mye til den yngre målgruppen, sier Engelstad. 


    «Engelen» tror også at tvillingene begynner å vokse fra de yngste fansene sine. 


    - Samtidig blir blodfansen også eldre. Jeg tror at 15-åringer som tidligere likte Marcus & Martinus, ikke lenger digger barnestjerner. Ser man på Spotify, er låten Elektrisk fra 2015 fortsatt den store hitten. 


  • 09. august10:23 av Kjetil Kopren Ullebø

    Hun blir neste års festspillkunstner 


    FOTO: Rune Sævig

    Festspillkunstner i 2019 blir Mari Slaattelid. Hun er en anerkjent maler, og Slaattelid har siden 1990-tallet hatt en rekke viktige utstillinger både i Norge og internasjonalt.


    - Vi er svært glade for å kunne arbeide sammen med Mari Slaattelid, en kunstner som har hatt stor innflytelse på mange yngre kunstnere som jobber med maleri. Slaattelid viser hvordan maleriet, som en håndgripelig form for billedproduksjon, både knytter an til mediets historie og opererer innenfor en post-digital tidsalder, sier Axel Wieder, direktør ved Bergen Kunsthall, i en pressemelding. 


    Slaattelid kommer fra Voss, og er utdannet i Bergen, Oslo og Düsseldorf, og hun etterfølger Torbjørn Rødland som festspillkunstner. Festspillutstillingen i 2019 åpner 23. mai i Bergen Kunsthall. 

      


Vis flere

Siste kulturnyheter

    Siste filmanmeldelser

      Siste musikkanmeldelser

        Siste kunstanmeldelser

          Siste bokanmeldelser

            Siste teateranmeldelser

              Siste restaurantanmeldelser