Å løpe terroristers ærend

Både den amerikanske visepresidenten og en reklame på TV 2 lanserer atombomben som det nye terrorvåpenet. Med frykt skal stemmer sankes. Men de som egentlig vinner på fryktmaksimeringen er terroristene.

Publisert Publisert

— Terrorister kan angripe oss midt i en av våre byer, med dødelige våpen; ja, med atomvåpen, sa visepresident Dick Cheney til et knippe velgere og journalister i Wisconsin forleden.

Ifølge Aftenposten uttrykte Cheney bekymring for at John Kerry ikke vil opptre aggressivt nok mot terrorister om han velges som president tirsdag.

Altså er Amerika mer atomsikkert med den sittende president. Ifølge visepresidenten.

Også i Norge har atombombetrusselen fått nytt innhold i det siste. I oktober, til og med sist søndag, ble en anti-terror-«reklame» sendt på TV 2. Mens en atomsopp brer seg over skjermen forteller reklamen at det ikke finnes fremtid i terrorisme. Reklamen er finansiert av anonyme givere og initiert av European Security Advocay Group (ESAG), som også har annonsert i VG og Aftenposten, samt en del andre utvalgte europeiske aviser.

Det er uklart hvem som står bak kampanjen, men det er tydelig at målet er å rettferdiggjøre krigen mot terror. Derfor er det blitt spekulert i om Bush-regimet har en finger med i spillet.

Terrorforsker Jan Oskar Engene uttalte i fredagens BT at terroristene får drahjelp med denne reklamen. Deres mål er jo å spre frykt, og det er nettopp det atomsoppen gjør. Dessuten gir det dem anledning til å true med et våpen de ikke har. Også andre terrorforskere har ropt varsku mot medienes rolle som medløpere når de viser gislers bønn om hjelp, og kontinuerlig gir terrorister maksimal oppmerksomhet. Slik får vi stadig mer fjernsynstilpasset terrorisme

Fox News er i så måte terroristenes største medløper, samtidig som kanalen er Bush-regimets største støttespiller. Det er vanskelig for oss nordmenn å forstå den frykten amerikanere føler ettersom vi aldri har hatt et 11. september. Men det er likevel lett å se at Fox News sprer mer frykt enn nødvendig med en del av sine innslag. Fryktspredningen skal få de amerikanske velgerne til å stemme trygt, det vil si på en president de kjenner, altså George W. Bush.

Norske medier bør vokte seg vel for å havne i Fox-fellen. Å sende antiterror-atombombe-reklame kan være et skritt nærmere denne fellen.

Publisert
Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».