Flere sykler og færre biler

Bergen kan så mye bedre. Det er tid for å øke ambisjonene.

AMBISJONER: I en liten uke i september i fjor var Bergen en sykkelby. Men i hverdagen er ikke byen god nok for gående og syklende. Politikerne må ha større ambisjoner. Foto: Bjørn Erik Larsen (arkiv)

Publisert:

Det er grunn til å spørre seg: Har bergenspolitikerne store nok ambisjoner?

Bergen er langt unna å være en god nok by for syklister. Sentrum lider fremdeles under en støyende og forurensende biltrafikk. Det er mye som må gjøres for byens gående og syklende.

Neste år skal velgerne sette sammen et nytt bystyre. Da bør partiene kjempe om å ha de største ambisjonene og de beste løsningene for å gjøre Bergen til en mer tilgjengelig by for flere.

Denne uken la Syklistenes Landsforening frem kåringen av Norges beste sykkelbyer. Kåringen er basert på en spørreundersøkelse blant syklister, i tillegg til objektive kriterier. På topp ligger Kristiansand, som i år rykket forbi Lillestrøm. Stavanger er på femte plass.

For å finne Bergen, må man rulle hele veien ned til 23. plass på listen.

Selv om hovedstaden ikke imponerer med 14.-plassen, fortjener Oslo-byrådet skryt for å sikte høyt.

Under fanen «Bilfritt byliv» har kommunen kommet godt i gang med å legge til rette for myke trafikanter. Tirsdag forsvant bilene fra Fritjof Nansens plass utenfor Oslo rådhus.

Planene om å fjerne bilene fremsto umiddelbart som en urealistisk drøm, men nå ser det stadig ut til å være mer oppnåelig. Det bør inspirere.

Uten en vilje til endring er det enkelt å anta at alle veier og parkeringsplasser er helt nødvendige, at det ikke er plass til et ekstra sykkelfelt, at fartsgrensene ikke kan senkes.

Men det er mulig å prøve. «Fordi det alltid har vært sånn» er ikke et godt argument.

Les også

Urbane kvelningsfornemmelser

Les også

Askøy ber om 2,5 milliarder kroner for å få skikk på kollektivtilbudet

Det er ikke tvil om at Bergen går i riktig retning. Takket være blant annet Bybanen, flere sykkelveier og bedre kontroll på gateparkeringen er byen blitt mer tilgjengelig for folk flest.

Likevel fremstår det som om byrådet, som består av Ap, KrF og Venstre, ikke alltid har den nødvendige handlekraften. Bysyklene er ennå ikke kommet på plass, fordi anbudsprosessen kom seint i gang, og deretter måtte gjennom en klagerunde.

Dessverre fikk ikke bergenserne mulighet til å bruke dem under hetebølgen i mai.

Bergen har et forbedringspotensial, og det er en lang vei å gå. Det er ingenting som skulle tilsi at 22 norske byer skal være bedre enn Bergen på sykkel.

Det er bare å sette seg på setet og trå til.

Lederen
BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:
«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsensintegritet skal være uavkortet så vel utad som innad».