Lukket Lidl

Den tyske butikkjeden Lidl er på vei til Norge, og er godt i gang med etableringen.

Publisert: Publisert:

<b>LIDL:</b> I Eidsvåg planlegges et bygg på 1900 kvadratmeter og 180 parkeringsplasser.

Lidl er kjent for sin lukkete holdning til omverden. Vi så senest et utslag i Bergens Tidende i går, da kjeden nektet å svare på spørsmål om butikklokalenes utseende. Det var ikke akkurat verdens mest kompliserte spørsmål, men kjeden henviser til prinsippet om ikke å uttale seg til media. Kjeden forstår åpenbart ikke at bygningers utseende og utforming angår mennesker som skal ferdes i bygningenes nærhet.

Vi håper Lidl-kjeden tenker seg om. Fullstendig lukkethet er en problematisk holdning å ha når man for det første selger viktige varer som mat til folk, og for det andre kommer til å sysselsette svært mange nordmenn. I tillegg skal Lidl etablere seg i et land som er vant med, og setter pris på åpenhet. En slik aktør må belage seg på folks og mediers interesse. Det som måtte finnes av skepsis til kjeden blir ikke mindre av en så totalt umoderne, og nærmest latterlig holdning til offentligheten som den Lidl demonstrerer.

Publisert:
Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».