Farvel til tilfeldighetene

Høyhus-fadesen bør være en lærepenge. Planverk er til for å bli respektert.

  • Bergens Tidende
    Bergens Tidende

STATLIG NEI: Høyhuset i Møllendal er blitt symbolet på alt som har vært feil med byutvikling i Bergen. Private utbyggere har over tid, og ved hjelp av klager og ekstraomganger, kunnet få viljen sin, mener BT. Foto: Opus

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel
iconLeder
Dette er en leder. Lederartikkelen uttrykker Bergens Tidendes publisistiske idé: En partipolitisk uavhengig, frittstående, liberal og borgerlig (ikke-sosialistisk) avis.

Kommunalminister Jan Tore Sanners (H) dom over høyhus-saken i Møllendal er en grusom salve. I begrunnelsen for at prosjektet nå stoppes heter det at bystyrevedtaket som gav utbyggerne klarsignal, rett og slett var for dårlig begrunnet.

Når Kommunaldepartementet refser bystyreflertallet i landets nest største by på denne måten, betyr det at noe er gått aldeles galt.

Høyhuset i Møllendal er blitt symbolet på alt som har vært feil med byutvikling i Bergen. Private utbyggere har over tid, og ved hjelp av klager og ekstraomganger, kunnet få viljen sin.

Slik har konfliktnivået økt, reguleringssaker er dratt ut i tid og har kostet ressurser, og resultatet av kontroversielle utbyggingssaker har til sist handlet om hvem som har vært mest tålmodig.

Les også

NEI TIL HØYHUSET: Sanner refser Bergens bystyreflertall.

Striden om høyhuset har vart siden 2007, da bystyret for første gang sa nei til byggingen av en 22 etasjers boligblokk ved bredden av Store Lungegårdsvann. I 2014 var bygget redusert til 16 etasjer, men det daværende Høyre og Frp-byrådet avviste likevel saken.

Imidlertid snakket byrådet usedvanlig dårlig med sine bystyregrupper den gangen. Bystyreflertallet av Høyre og Arbeiderpartiet syntes plutselig høyhuset var en god idé.

Hovedbegrunnelsen var syltynn og lite prinsipiell: Flertallet mente at kommunen ikke lenger kunne være «en bremse» i slike utbyggingssaker.

Man kan knapt klandre utbyggeren for å prøve seg. På den tiden var det ikke uvanlig at private reguleringsplaner fikk trumfe de offentlige, så lenge man bare bet seg fast.

Flertallet i bystyret har altså selv bidratt til å undergrave respekten for reguleringsmyndigheter og tidligere vedtatte planverk.

I tillegg kan det ha ført til at viktige byområder er blitt utbygget uten hensyn til klima, miljø og myke trafikanters behov.

Les også

NOK EN HØYHUSDEBATT: Hvorfor bedriver Bergens arkitekter selvsensur?

Byrådsskiftet i fjor høst har varslet betydelig styrking av offentlig byplanlegging. Det er helt nødvendig å ta tilbake styringen over hvordan Bergen skal vokse i tiårene fremover, med folkevekst og større press på boligmarked og infrastruktur.

Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) har lansert en hel pakke med planer for å skape helhetlig, politisk kontroll over prosessene.

Det er en feilslutning dersom sterkere kommunal styring av byutviklingen tolkes som et «oppgjør med de private».

Også i årene som kommer vil Bergen kommune være helt avhengig av private tomteeiere, utbyggere og planleggere for å nå byens hårete mål: Å bli en fortettet og levedyktig by for barn, unge, voksne og arbeidsgivere, ikke for biler og tungtrafikk.

At staten har opphevet et bystyrevedtak, er ydmykende for en by som ikke akkurat lider av mangel på selvtillit. Men en moderne by må også ha selvinnsikt. Bergen trenger overordnete planer, der infrastruktur og bolig- og næringsbygg utvikles i tett samarbeid mellom det offentlige og private aktører.

Kommunaldepartementets høyhus-avslag kan leses som en dom over «tilfeldighetens by». Forhåpentligvis kan Bergen nå kvitte seg med dette lite ærerike stempelet.

Publisert
  1. Infrastruktur
  2. Byplanlegging
  3. Bystyret
  4. Klima
  5. Byutvikling
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. PRESTISJEBYGG HAVNER I SKYGGEN: Høyhuset opprører Kunsthøgskolen.

  2. NYANSER AV GRÅTT: Arbeiderpartiet og Høyre har stått sammen om dårlig byutvikling i mer enn førti år.

  3. VIL HA FART PÅ BYUTVIKLINGEN: Byrådet gir ferske millioner til byplanlegging.

  4. FRYKT OG HAT: Hvordan er det egentlig å sykle i Bergen sentrum?

BT anbefaler

Jarle døde etter påkjørsel: – Har mistet den beste pappaen i hele verden

Jarle Sanden etterlot seg kone og syv voksne barn.

LES SAKEN