Nettgigantene viser påfallende uvilje mot åpenhet

Facebook må fortelle hvor mye de vil bidra til fellesskapet.

FACEBOOK-SJEF MARK ZUCKERBERG: Mangel på åpenhet er pinlig. Det bidrar kun til ytterligere å svekke Facebooks omdømme, og uthule selskapets budskap om «samfunnsansvar», mener BT. Foto: Stephen Lam

Publisert:

Facebook begynte i fjor sommer å rapportere sine reklameinntekter i Norge, noe som kan gi grunnlag for å beregne hvor mye skatt det steinrike selskapet skal betale.

Men kommunikasjonen i denne betente saken har Facebook-ledelsen delegert til det Oslo-baserte PR-selskapet Släger, som oppfyller sitt oppdrag med ikke å si noe som helst.

Slik mangel på åpenhet er pinlig. Det bidrar kun til å svekke Facebooks omdømme ytterligere, og uthule selskapets budskap om «samfunnsansvar».

Les også

Eksspionsjef: – Russland foretrakk Trump

For ett år siden hadde statsminister Erna Solberg (H) møte med Facebooks ledelse i Sveits, der hun var forbilledlig klar.

Hun understreket at verdens største sosiale medium ikke kan kalle seg progressivt, dersom det ikke bidrar til fellesskapet og betaler skatt til landene der selskapet har sine inntekter.

Budskapet har trolig sunket inn, godt hjulpet av lignende kritikk fra andre europeiske statsledere.

Her i Norge har Facebook og Google tatt store andeler av reklamemarkedet. Skatten de har betalt er latterlig lav. Eksperter regner med at Facebook alene har tjent fem milliarder kroner på reklame i Norge siden 2016.

Men for årene 2016 og 2017 rapportere selskapet bare 40 millioner kroner i inntekter, noe de betalte lusne 1,5 millioner kroner i skatt for.

Det kan selskapet tillate seg ved å overføre overskudd til Irland, der selskapsskatten er betydelig lavere enn i andre europeiske land.

Les også

Facebook-skandalene har stått i kø i 2018. Kva med å teste noko anna?

Skattetriksingen har gjort internettgigantene svært uopulære i hele Europa. OECD har lenge ønsket å innføre et lovverk som skal pålegge dem å betale skatt i landet der inntektene hentes inn.

Arbeidet har gått så tregt at Frankrike har mistet tålmodigheten, og på egen hånd innførte en «digitalskatt» fra nyttår. Den pålegger nettselskapene å betale skatt på inntekter fra brukere og reklame i landet.

Forhåpentlig vil OECD og EU få opp dampen og følge Frankrikes eksempel ganske snart. Det vil gjøre det enklere for den norske regjeringen å følge opp Erna Solbergs formaninger fra i fjor, og skjerpe skattereglene.

I 2019 er Facebooks norske omsetning ventet å vokse til hele 2,4 milliarder kroner. Selskapets viktigste handelsvare er brukernes persondata, som det har fått aldeles gratis.

Facebook, Google og andre internasjonale giganter må tvinges til å bidra mye mer til samfunnet de er så opptatt av.

Lederen
BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:
«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsensintegritet skal være uavkortet så vel utad som innad».