Skjønnhetsindustri på ville veier

Plastiske operasjoner for barn må ikke markedsføres i sosiale medier.

STORE INNGREP: Det kan være fristende å se forretningsmuligheter på dette markedet. Anstendige forretningsfolk må holde slike fristelser i tømme, mener BT. MARITA AAREKOL

Bergenske plastikkirurger har kommentert pur unge jenters utseende på det sosiale nettverket Instagram. Denne formen for markedsføring rettet mot barn, er utillatelig.

Foretaket Plastikkirurg1 og resten av den kosmetiske kirurgibransjen burde vite bedre, og har fortjent en korreks.

Plastikkirurger har et betydelig ansvar for ikke å fyre opp under unge jenters misnøye med eget utseende. Presset og den sosiale usikkerheten er mer enn stor, om ikke den kommersielle legeindustrien i tillegg skal bidra med markedsføring på sosiale medier av kosmetisk behandling for mindreårige og tenåringer.

Det må være velkjent for enhver lege at barn kan bli påvirket av sosiale medier på svært uheldig vis, uten at foreldre og andre pårørende er informert, eller skjønner hvilke påvirkningsmekanismer som blir anvendt.

Det kan være fristende å se forretningsmuligheter på dette markedet. Anstendige forretningsfolk må holde slike fristelser i tømme.

Les også

OPPSØKTE UNGE JENTER PÅ NETT: Kolleger knallhardt ut mot plastikkirurgene.

Forbrukertilsynet uttaler til BT at de vil se den aktuelle saken i en større sammenheng, med tanke på sosiale medier og skjult reklame, spesielt for kosmetisk behandling.

Plastikkirurg1 blir advart mot at det fortsatt er en mulighet for at Forbrukertilsynet vil gå inn i saken «når vi har fått mer oversikt over problemstillingen».

Dersom konklusjonen er at bedriften har operert i strid med markedsføringsloven, og ikke vil endre praksisen, kan det ende med økonomiske sanksjoner.

Offentlige styresmakter kan ikke basere seg på at anstendighet skal vinne frem, verken blant leger eller rosabloggere eller andre som ser fortjenestemuligheter på skjønnhetsmarkedet.

For å beskytte barn og unge, må det ikke bare finnes ris bak speilet, det må også være reell risiko for at riset blir benyttet til straff og advarsel.

Les også

GJESTEKOMMENTATOR ANNE ROKKAN: Kroppsdiktaturet koster for mye.

Den aktuelle saken har fått mye oppmerksomhet, men det ville ikke skjedd uten at barn som ble offer for markedsføringen, selv slo alarm. Det er en altfor tilfeldig overvåkingsmetode.

Når Forbrukertilsynet varsler at saken skal sees i en større sammenheng, må det innebære et skjerpet tilsyn med all slags markedsføring overfor barn i sosiale medier.

Barn er gjerne lett påvirkelige. Det er gode grunner til at de trenger lovmessig beskyttelse mot utilbørlig markedsføring.

Sosiale medier er i økende utstrekning tatt i bruk til avanserte påvirkningsmetoder. Forbrukertilsynet må bli tilsvarende avansert.

Lederen
BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:
«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsensintegritet skal være uavkortet så vel utad som innad».