Sikkerhet i luften

Alle steiner må snus i jakten på en forklaring på fredagens helikopterulykke.

Publisert:

SVIKT: -Svaret vil uansett være ubehagelig, fordi noe eller noen har sviktet, skriver Bergens Tidende. Bildet viser rotoren som løsnet fra ulykkeshelikopteret. Foto: RUNE NIELSEN

Fredagens tragiske hendelse ved Turøy etterlater seg en mørk plass i historien om det norske oljeeventyret. Pilotene og passasjerens maktesløse ferd mot bakken minner om hvor farlig industriarbeideres hverdag kan være, og om hvor viktig sikkerhetsarbeidet er.

Nå må alle steiner snus for å finne forklaringen på hva som gikk galt. Risikoen på plattformene og på reisen over Nordsjøen må være så lav som overhodet mulig.

13 mennesker var på vei fra plattformen Gullfaks B til Flesland da ulykken inntraff. Hovedrotoren løsnet i luften, og Super Puma-helikopteret stupte mot bakken. Foreløpig er det ikke særlig mye mer man kan slå fast om hva som skjedde.

Havarikommisjonen er i gang med arbeidet, med bistand fra utenlandske aktører. Det vil trolig ta over et år før den endelige rapporten er klar. I mellomtiden bør alle være varsomme med å trekke konklusjoner.

Sjefredaktør Øyulf Hjertenes om ulykken:

Les også

Oljearbeiderne har gjort jobben for oss alle

Men det er kjent at Super Puma-helikopteret har vært i flere ulykker før. De seks siste ulykkene eller nestenulykkene i Nordsjøen siden 2009, har alle vært med denne helikoptertypen. Ikke alle disse ulykkene skyldes tekniske feil, ble det konkludert med.

Som nå, ble alle Super Pumaene midlertidig satt på bakken så sent som høsten 2013. Da var det etter en dødsulykke utenfor Shetland. I Norge utgjør typen omtrent halvparten av helikopterflåten som tar reisene til plattformene.

Ulykkeshelikopteret fikk byttet både rotorblader og hovedgirboks tidligere i år. Så sent som forrige tirsdag lyste en varsellampe på helikopteret, og det ble byttet ut noen komponenter.

Spekulasjoner i årsaker må møtes med både skepsis og åpenhet samtidig. Skepsis fordi ingen skal klandres urettmessig. Åpenhet fordi det er alltid kan være en fare for at etterforskere overser viktige faktorer.

Alle med innvendinger mot sikkerhetsrutinene, må lyttes til.

Få siste nytt:

Les også

Alt om helikopterstyrten på Turøy

Når det først går galt på en plattform, kan det gå fryktelig galt. Man kan fly tusenvis av turer over Nordsjøen, men den ene, sjeldne ulykken kan få katastrofale konsekvenser.

Heldigvis er det derfor et strengt sikkerhetsregime på norsk sokkel. Grundige tilsyn og tydelige reguleringer har minimert risikoen.

Derfor er det urovekkende at fagforeningen Industri Energi mener kostnadskutt nå går utover sikkerheten i bransjen. Sikkerheten er i ferd med å komme på et nivå der vi må «akseptere at det drepes folk på norsk sokkel», sa Kjetil Karlsen i Industri Energi til VG. Han understrekte at det ikke er grunnlag for å si at kostnadskutt kan klandres for fredagens ulykke.

Påstanden må undersøkes. Det er åpenbart at sikkerhetsarbeidet må skjermes mot økonomiske nedskjæringer i bransjen.

Når årsaken til ulykken er klar, vil det gi en viktig forklaring for de etterlatte. Men svaret vil uansett være ubehagelig, fordi noe eller noen har sviktet. Enten det skyldes en teknisk eller menneskelig feil, er systemet laget for å hindre at dette skal skje. Systemer vil aldri være perfekte, og hundre prosent trygghet er uoppnåelig.

Derfor er det også helt nødvendig å gå grundig til verks for å finne svaret. Det må føre til bedre sikkerhetsrutiner. En tilsvarende svikt må ikke skje igjen.

Publisert:
Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».