En god begynnelse, Helgesen

Å nekte forurensende cruiseskip i verdensarvfjordene er fornuftig.

Publisert Publisert

FLÅM: Eldre cruiseskip som forurenser mye kan bli forbudt i fjordene som står på Unescos verdensarvliste. Bra at regjeringen tar ansvar, skriver BT på lederplass. Foto: Hommedal. Marit / SCANPIX

  1. Leserne mener

Cruiseturismen har fått et dårlig rykte på deler av Vestlandet. Noe av det, som at de ikke legger igjen penger, er ufortjent. Men andre sider av næringen er problematiske, som luftforurensing og stor trafikk.

Derfor er det svært velkomment at Høyre- og Frp-regjeringen nå vil stramme inn regelverket, slik at de eldste og mest forurensende skipene ikke lenger skal få seile inn i fjordene som står på Unescos verdensarvliste.

Norske fjorder er attraktive nettopp fordi de har ren og uberørt natur. Når de enkelte sommerdager er fylt av en smog som ville fått alarmklokker til å ringe i hvilken som helst vestlig storby, sier det seg selv at det er dårlig både for folk og merkevare.

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) har bedt Sjøfartsdirektoratet å utarbeide nye retningslinjer, som kan tre i kraft fra sommeren 2019. De kan innebære at eldre, forurensende skip blir nektet innreise i verdensarvfjordene. Helgesen sier til NRK at det kan gjelde halvparten av dagens cruiseskip, de som er bygd før år 2000.

I tillegg til forurensningen er omfanget av cruiseturismen også blitt et problem i de mest populære havnene. Antallet cruiseturister økte fra rundt 100.000 i 1995 til nær 700.000 i 2014, viste en rapport Transportøkonomisk institutt ga ut i 2015.

Næringen selv regner med ny rekord i år. Utenom byene er verdensarvstedene Geiranger og Flåm de desidert største havnene, med henholdsvis 310.000 og 266.000 passasjerer i sommer.

Les også

Så mye forurenser ett cruiseskip. Nå vil myndighetene stenge verstingene ute fra norske fjorder.

Når FN har gitt disse fjordene verdensarvstatus, pålegger det Norge en plikt til å beskytte disse miljøene. Det gjelder både forurensning og slitasje som følge av for mange turister.

Slik Helgesen ordlegger seg til NRK tyder det på at han ønsker å oppnå en reduksjon av både luftforurensing og det som i bransjen heter «folkeforurensning».

En slik reduksjon av antallet cruiseturister blir i så fall en bieffekt, og en som ikke vil holde på lang sikt. Eldre båter kan erstattes med nye, som gjerne er større. Dermed kan resultatet av tiltaket bli flere, ikke færre, turister.

Turistnæringen har selv begynt arbeidet med å bremse veksten i cruiseturismen, blant annet i Bergen. Men uklarheter i havne- og farvannsloven har gjort arbeidet vanskelig.

Loven er nå til revisjon i departementene. Uansett hvem som vinner valget til høsten bør de fjerne uklarhetene i loven. Slik kan de gi destinasjonene friheten til selv å bestemme hvor mange turister de skal ta imot.

Publisert
Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».