Sirkus Norwegian

Flyselskapet Norwegian setter mye på spill hvis de fortsetter å gamble med folks ferieplaner.

Publisert Publisert
  • Bergens Tidende

MER TRØBBEL: Et godt rykte er gull verdt, sies det. Toppsjef Bjørn Kjos har gjort en imponerende jobb med å bygge Norwegian opp som et konkurransedyktig alternativ. Men han bør bry seg mer om kvaliteten på merkevaren sin, mener BT. Foto: Håvard Bjelland

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Norwegian er kjent for dristig forretningsdrift. Det har kommet kundene til gode gjennom billige flyreiser.

Men hvis selskapet glemmer at kjernevirksomheten er service og kundepleie, kan omdømmetapet koste dem dyrt.

Lørdag ble 18 Norwegian-flygninger kansellert på grunn av manglende kapasitet og overbooking. Dermed fikk mange reisende ødelagt starten på sommerferien sin.

Det er ikke første gang Norwegian skaper krøll for kundene sine. For tre uker siden varslet flyselskapet at de ville belaste reisende 88 kroner ekstra for reiser som var bestilt før 1. juni, for å dekke inn den statlige flyseteavgiften. Beskjeden skapte naturlig nok irritasjon.

Tidligere har selskapet hatt store problemer med sine Dreamliner-fly, og utfordret fagforeninger og politikere på ansettelser av utenlandsk arbeidskraft.

Gjentakende konflikter, slett kundebehandling og en nylig tapt rettssak om arbeidsgiveransvar er ikke bra for omdømmet. Norwegian ser ut til å være mer opptatt av å tøye grenser enn å pleie sine kunder.

  • Etter kaoset: Norwegian lover ikke erstatning til alle.
    Et problem er at selskapet ikke ser ut til å holde sine løfter. Å sende regningen for flyseteavgiften til passasjerene, fremstår som smålig.

Hovedkonkurrenten SAS droppet på sin side å kreve inn avgiften, klokelig nok. Norwegian burde ha gjort det samme. Det ville gitt dem en goodwill-faktor de sårt trenger.

Sommersesongen er krevende for alle flyselskaper. Reisevirksomheten er generelt høy, og tilgangen til flypersonell lavere.

Norwegian Pilot Union – en av fagforeningene som organiserer pilotene – har i lengre tid advart ledelsen i selskapet mot en bemanningskrise. Likevel ble situasjonen uhåndterlig, med mange kanselleringer som konsekvens. Norwegian måtte innrømme at de hadde planlagt sommervirksomheten dårlig.

Ledelsen legger riktignok noe av skylden på uforutsette sykmeldinger og en avtale om overtid med pilotene som gikk ut 1. juli. Det første kan man aldri gardere seg mot. Men en avtales utløpsdato er en kjent faktor, som det skal gå an å forberede seg på. Det blir for lettvint å skylde på denne.

Noen ganger kan det være helt nødvendig, for å endre stivbente og konkurransevridende betingelser. Men hvis konflikt og strid er det inntrykket som selskapet etterlater seg, vil det skade selskapets omdømme.

Et godt rykte er gull verdt, sies det. Toppsjef Bjørn Kjos har gjort en imponerende jobb med å bygge Norwegian opp som et konkurransedyktig alternativ. Men han bør bry seg mer om kvaliteten på merkevaren sin.

Flere hundre rasende og avreiseklare passasjerer viser at jobben ikke er godt nok gjort. Norske flyreisende bør utøve makten de besitter som forbrukere. Problemet er at det ikke finnes så mange alternativer å velge mellom. Desto viktigere er det at Norwegian er sitt ansvar bevisst. I sommer imponerer selskapet ingen.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Sakene flest leser nå

  1. – Må kunne forvente at den nye fergen tåler vind og sjø

  2. Her lukter bunnvannet som råtne egg. Det kan bety at fjordbunnen er i ferd med å dø.

  3. Disse tiltakene bør du kjenne til om du skal ha byferie

  4. To av tre stryker. Nå skal Lars Erik gjennom Forsvarets hardeste utdanning.

  5. Kjørte inn i flere andre biler og «blåste rødt»

  6. – Dette har ingen plass i vårt demokrati

Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».