Veien til bilfrihet

Målene må stå fast: Bryggen skal være med bybane og uten biler, og helst skal det skje uten «bymiljøtunnelen».

Publisert: Publisert:

IKKE LETT: Det blir ikke lett å fjerne bilene fra Bryggen, men det må gjøres, skriver BT på lederplass i dag. ARKIVFOTO: BJØRN ERIK LARSEN

Selv om kampen om bybanetraseen er avgjort, er ikke konflikten over. Det blir ikke lett å fjerne bilene fra Bryggen, men det må gjøres. Av hensyn til verdensarven og alle som ferdes i sentrum, må byrådet finne en løsning.

Det viktigste i byutviklingspolitikken er å fortette, bygge ut kollektivtilbudet og gjøre det lettere å sykle og gå. Da blir det vanskelig å forsvare en biltunnel i sentrum.

Les også:

Les også

Ny rapport: Bryggen kan ikke bli bilfri uten ny tunnel

Likevel mener Statens vegvesen at det er nødvendig. I en fersk utredning om ringvei øst konkluderer veivesenet med at Bryggen ikke kan gjøres bilfri uten å bygge «bymiljøtunnelen», tidligere kjent som Skansetunnelen.

Årsaken er at ringveien ikke vil ta unna nok av trafikken til at det er forsvarlig å flytte bilene til Fløyfjellstunnelen.

Analysen må tas på alvor, men slike utredninger må også leses kritisk, og ikke ses på som en fasit. Det vil ta lang tid før ringvei øst og bybanetraseen nordover er ferdige. Innen den tid bør drivstoffavgiften være høyere og kollektivtilbudet bedre. Det endrer forutsetningene.

Utredningen legger nemlig til grunn at rutetilbudet for buss forblir på dagens nivå, og ser ikke ut til å inneholde en vurdering av hvordan Bybanen kan avlaste trafikken. Kun effekten av økte bomtakster og veikapasitet er vurdert.

En «bymiljøtunnel» vil selvsagt gjøre det lettere å stenge gater i sentrum. Spørsmålet er om det er verdt prisen. Med en ny vei kan konsekvensen bli mer biltrafikk i sentrum, ikke mindre.

Bompengene som skal finansiere tunnelen utgjør en begrenset sum. Den må fordeles på flere gode prosjekter. Blant dem er Bybanen og gang— og sykkelveier, som er tiltak som bidrar til å nå klimamålene.

Et av de bedre argumentene for bymiljøtunnelen som forutsetning for å gjøre byen bilfri, er behovet for en avlastning for Fløyfjellstunnelen. Med en velfungerende ringvei øst burde det argumentet falle bort.

Ringveien vil flytte gjennomgangstrafikken ut av sentrum, men veivesenet mener det ikke er nok. Det er alarmerende, og viser at mer må gjøres for å få ned biltrafikken i Bergen.

Det er ikke til å stikke under stol at folks hverdag blir rammet negativt av dyrere og lengre bilturer. Å stenge av veier eller innføre begrensende tiltak, skaper problemer. Derfor er det avgjørende at bilbegrensingen møtes med alternative tilbud; det må bli lettere å gå, sykle eller reise kollektivt.

Det bør være gjennomførbart for strekningen mellom Eidsvåg, Sandviken og sentrum.

Les også:

Les også

«Steng Bryggen en uke. Da får vi se hva som skjer om bybanen bygges der.»

Bybanen skal gå langs Bryggen, og Bryggen skal bli bilfri. Byrådet må ikke vike på grunn av veivesenets utredning, men ta utfordringen og finne de gode løsningene. Det er politikerne som skal ta beslutningene, ikke Statens vegvesen.

Publisert:
Om BTs leder

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:

«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».