Hvis jeg var reiselivssjef

Rydd torget for nips og skrot og hent frem buekorpsene. Turistbyen Bergen trenger et løft.

Publisert Publisert

RYDD FISKETORGET: Turister kommer ikke langveisfra for å se sel, håndvevde tepper og kjøpe made-in-China suvenirer på Torget, skriver Trond Blindheim. Foto: Rune Sævig

  • Trond Blindheim
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Akademikere er kjent for å være store i kjeften når de uttaler seg om bransjer som ikke finansierer forskningen deres. Det har også jeg tenkt å være. Jeg skal være turistsjef i Bergen, og legge frem noen tanker om hvordan jeg vil skjøtte vervet de neste årene. Hvis noen tror jeg gjør det for å profilere meg selv, tar de feil. Profilering er noe man driver med når man prøver å fremstå som hyggelige og servile tjenere for målgruppers ønsker og behov. Altså motsatt hva torgsjefen gjorde da han snakket om betydningen små og store lommebøker.

Reker på Rimi

Torgsjefen fikk så sydvesten passet. Det var urettferdig, fordi han snakket som en rotekte bergenser. Som betyr at han var ubehagelig ærlig på en direkte måte, i hvert fall sammenlignet med hvordan en østlendingen ville ha ordlagt seg. Bergensere har den uvanen at de sier tingene som de er. Det gjorde torgsjefen, hvis vi ser bort fra det han sa om torgets høye kvalitet.

Torget er ikke et sted for småkårsfolk. Dessuten setter turistene pris på at lokale fattigfolk holder seg unna, slik at de selv, på tryggest mulig måte, kan befare Norges flotteste by i verdens rikeste land, uten å risikere at fattigfolk stjeler kredittkortene og paraplyene deres. I turistsesongen bør bergensere med små lommebøker sperres inne på Rimi, hvor de kan spise reker til 79 kroner kiloen.

En dyr aperitiff

Mine egne erfaringer tilsier at Fisketorget, Fløyen, Akvariet og de andre stedene man viser frem til turister, har lagt opp sine servicekonsepter og priser etter «døgnflueprinsippet», hvilket betyr at markedstilbudet ikke tar høyde for at turistene kommer tilbake. Hvilket inntrykk turistene tar med seg videre, er et annet spørsmål. Reiseliv også er mental geografi, som betyr hva turister tenker om Bergen før de kommer, og etter de har reist.

En regel sier at lystbetonte opplevelser øker sannsynligheten for at turistene kommer igjen, mens ulystbetonte opplevelser minsker det. Det er denne regelen turistene holder seg til når de er på ferie og oppdrar barn.

Den egentlige grunnen

Gitt disse forutsetningene er en bergensvisitt en dyr aperitiff som turistene gjør unna med to knebøyninger før de går om bord i cruiseskipet igjen, og gjør seg klar for hovedmenyen, som er den egentlige grunnen til at de er på våre ugjestmilde breddegrader: panoramautsikt over fjord, fjell og fysiske rester av fortidens kultur. Vakre vestlandske bygder, og gårder som ligger steder der ingen kan tro at noen kan bo. Det hele konsumert i bedagelig tempo, mens de inntar sine måltider og nipper til temperert vin. Turister vil se gammelt fremfor nytt, og natur fremfor kultur.

Unaturlig feriested

Å være turistsjef i Bergen handler derfor om å forberede og forsterke opplevelsen av Fjord-Norge og det forjettede Vestlandet. Bergen er nemlig ikke en by som kan tilby turister unik shopping, konsertopplevelser, gourmetmåltider og pent vær. Det skjer ingenting i sommermånedene i Bergen. Det turistene finner på selv, tømmer raskt små lommebøker. Bare å vaske bilen koster hundre kroner mer enn i Oslo.

På en annen side skal bergensere være glad for de turistene som kommer. Bergen er i utgangspunktet ikke et naturlig sted å feriere. Forestill deg at man kan arrangere «blind-seing» av Bergen på samme måte som man kan arrangere blindsmaking av rødvin. Hvor mange turister tror du ville ha reagert positivt på denne testen: «By med 257 000 innbyggere. Beliggende på 60 grader nordlig bredde. Byen er preget regnvær gjennom hele sommeren, og er omgitt av syv fjell. Byen har ikke spilt noen historisk rolle siden sent på middelalderen da den var hovedstad. Byen er kjent for å ha dyre hotell, restauranter og cafeer. Utover noen få middels spennende bygninger, rommer byen ingen historiske eller store arkitektoniske minnesmerker. Byen innbyggerne er storkjeftet, skrytete og uhøflig.»

Heller Stavern

Beskrivelsen er ikke attraktiv, men det er sannheten. Enhver bergenser må svare for seg, men hvis det ikke var for at undertegnede selv er bergenser og bor gratis, ville jeg under ingen omstendigheter ha feriert i Bergen. Jeg ville mye heller feriert i Stavern, Grimstad og spennende matkultur, rimelige priser og vennlig befolkning. Bergen er en one-day-stand. Amen.

Ferie er ikke å sette seg i en turbuss og bli kjørt til lokale museer, gamle bygninger og turistifiserte utstillinger av kunsthåndverk for til slutt å ende opp med på torget med fiskemat servert på papptallerkener og med nærgående dieselbusser som nærmeste nabo.

Glo på seler

Har det turistene tilbys i Bergen, egentlig noen som helst innflytelse på dine egne ferieplaner? Jeg kan kun svare for meg selv, og mitt eget svar er nei. Jeg tør ikke engang å tenke på hvordan min families ansikter hadde sett ut hvis jeg sa at turen til Korsika er avlyst fordi vi skal til Bergen og glo på seler i Akvariet og spise fiskemat på Torget. Jeg kunne heller ikke drømt om å bruke ferien på noe så vanvittig.

Den bergenske turisme virker like overorganisert som «den norske modell»: Den har gjort oss rik og demokratisk, men mylderet av regionale og forsamlinger, samarbeidsutvalg, råd, bevaringsforeninger og lokale kremmere som skal ha et ord med i laget, er like mye vår bergenske kulturarv som Fisketorget er.

Buekorps og fanfarer

Derfor burde en turistsjef uten videre legge slike forsamlinger fra seg når neste års turistsesong planlegges. Bergen er som resten av Norge og vil ha mye av alt, i stedet for noen få utvalgte som gjør en forskjell. Når det gjelder turisme, betyr det et hav av dårlige og middelmådige attraksjoner, i stedet for noen få gode. Å avmerke hundrevis små levninger fra vikingtid og middelalder på skilter langs veiene, er det mest erke-vestlandske man kan tenke seg.

Reiselivssjefen må fortelle hele kostebinderiet av råd og forsamlinger at dårlige Mikke Mus-attraksjoner ikke skal markedsføres. Turister kommer ikke langveisfra for å se sel, pingviner og made-in-China suvenirer på Torget. Turister som er innom Bergen, gjør det bare én gang i livet. De har ikke mer enn noen timer til rådighet før de skal videre til Hardanger og Sogn og Fjordane.

Som en start kan Bergen ta imot turistene med buekorps og fanfarer. For skip som kommer om natten, bør man i tenne lysene på Askøybroen. Rydd torget for nips og skrot. Slipp til lokale kunstnere. Lag sommerfestivaler. Å innrette seg etter disse kjensgjerninger krever hard prioritering som den bergenske turistbransje mangler.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Kommunen sier nei til milliardprosjektet. Nå krever utbygger at staten griper inn.

– Denne utbyggingen har en akseptabel miljøregning, sier konserndirektør om milliardprosjektet i Bremanger.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Smitte ved 19 skoler i Bergen: – Vi ser alvorlig på situasjonen

  2. Knuste egen rekord – så løp han videre ut av stadion

  3. Christopher skulle overta suksessen, men valgte det vekk. – Det angrer jeg stort på i dag.

  4. MC-ulykke i Hagavik

  5. 29 nye smittetilfeller i Bergen

  6. – I løpet av et minutt var min kjæreste ting tapt