Men rasister er vi ikke

Ble 37-årige Ali nektet syketransport fordi han er farget? Ambulansepersonellet er i alle fall i trøbbel fordi to av vitnene er hvite og taleføre kvinner.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 15 år gammel
iconKommentar
Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av BTs kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

For noen år siden ble jeg akutt syk under en ferie i Spania. Ifølge kjæresten min var jeg i ørske og tisset på meg da ambulansen kom, men jeg ble kjørt til sykehuset uten dikkedarer.

Jeg hadde noe langt mindre alvorlig enn hjerneblødningen 37-årige Ali lå i Sofienbergparken i Oslo med mandag. Han hadde endatil ansiktet fullt av blod, og øyenvitner kunne fortelle at han var blitt brutalt slått.

Likevel ble han ikke kjørt til sykehuset. Ambulansepersonalet skal ha tvunget Ali til å reise seg. Så tisset han på seg, og det syntes ambulansefolkene var så uappetittlig at de overhøvlet mannen verbalt og kjørte sin vei.

Ullevål sykehus vedgår — og beklager - at mannen ble kalt «tulling», samt «gris» eller «svin». Han ble dessuten foreholdt at «toget er gått for deg». Men sykehuset avviser bestemt vitneutsagn om det ble brukt rasistiske karakteristikker.

Dette gir meg to assosiasjoner. Den ene er: Ville jeg som hvit og norsk i en tilsvarende situasjon i Sofienbergparken blitt utskjelt slik Ullevål sykehus vedgår at ambulansepersonellet skjelte ut Ali?

Den andre er til en sak i Trondheim i 1999: Under en arrestasjon ble en svart kvinne, Sophia Baidoo, skjelt ut av en politimann. Hun sier selv at hun ble kalt «jævla svarting». I retten sa politimannen at han brukte termen «svarte faen», og han ble trodd og frikjent.

Dette er nokså interessant: Nordmenn vet at «svarte faen» er noe vi sier for eksempel når vi slår lilletåen borti et bordben. Men hva med våre nye landsmenn? De må høre godt etter i hektiske situasjoner, og huske at «svarte faen» er noe helt annet enn «faens svarting».

Viktig med kulturforståelse

Muslimer spiser som kjent ikke grisekjøtt fordi det anses for å være urent. De må med andre ord vite at «svin» er noe vi nordmenn kaller hverandre i trafikken til daglig, og at dette ikke er noe å ta på vei for. Mannen i Sofienbergparken skal ifølge vitner ha blitt kalt «jævla gris», og det er mer suspekt. Ullevål insisterer ifølge én avis på at de kun sa «gris», ifølge en annen avis var det «svin».

Nå vet jeg for så vidt ikke om den aktuelle Ali er muslim, men antakelig betyr det ikke så mye. Han hadde jo hjerneblødning og fikk neppe stort med seg.

Mye av det innvandrere oppfatter som rasisme, er egentlig alminnelig, norsk fyllerør. Men kan vi også tenke oss at del nordmenn vet at «svarte faen» og «svin» er veldig effektivt mot innvandrere med utilstrekkelig kulturforståelse, og at man ikke kan tas rent juridisk for å si det?

Bare ubehøvlede?

Kanskje var dette et sidespor, men jeg er ikke sikker.

Den aktuelle saken fra Oslo handler altså om hvorvidt ambulansepersonalet bare var udugelige og ubehøvlede, eller om de i tillegg opptrådte rasistisk. Politiets opptreden på stedet er for øvrig også omstridt. Det er i alle fall klart at de nevnte tjenester har vært uheldige med at to norske, hvite og sympatiske kvinner var til stede, en av dem hjelpepleier. Disse to er opprørte over hva de opplevde, og stiller villig opp for media. Veldig uflaks. Tenk hvor mye lettere det hadde vært å roe ned denne saken om vitnene var fargede menn på sosialen. Vi får se hva som blir klarlagt i fortsettelsen.

Kanskje blir disse vitnene tatt mer alvorlig enn de som så politiet kvele Eugene Obiora på trappen foran Østbyen servicekontor i Trondheim i fjor høst. Da Spesialenheten for politisaker frikjente politimennene for bruk av illegitim vold, var de påfallende selektive i bruken av vitneutsagn. Riksadvokaten har nå krevd mer granskning. Vi får se der også.

Rutinemessige benektelser

Jeg oppfatter meg som forsiktig med bruk av begrepet rasisme. Jeg er fullt på det rene med at politiet og andre kan oppføre seg bedritent også mot etniske nordmenn. Dessuten hender det at fargede personer oppfører seg slik at hardhendt behandling trengs, og at de så kommer med ubegrunnede anklager om rasisme.

Men er det ikke påfallende at tre personer av utenlandsk opprinnelse, Obiora inkludert, er blitt drept av politiet under pågripelser i årene 2003-2006?

Vi behøver ikke tvile på at det finnes rasisme i politiet og på sykehus. På Trondheim politikammer - i søkelyset for både Baidoo- og Obiora-saken - ble det nylig funnet tegninger og tekster med rasistisk budskap på veggene.

Rasismen finnes over alt, og den vil ikke forsvinne. Derimot kan vi bekjempe at den kommer til uttrykk og rammer folk. Men den absolutt dårligste starten i så måte, er rutinemessig å avvise anklager om rasisme straks de fremmes.

SOFIENBERGPARKEN: Ali Haji Mohammed Farah (37) ble slått ned, men fikk ikke hjelp av ambulansefolkene. Var de bare udugelige og ubehøvlede, eller rasister også?

Publisert