Fanthelevisjon for folket

På Nordiske Mediedager skal medieledere diskutere hvorfor TV-kanalene ligner blåkopier av hverandre. Kanskje de også bør snakke om sin angst for nett-TV.

Publisert:
Frode Bjerkestrand
Kulturredaktør i BT

HVA ER DET med nordmenn og mat? Vi handler på Rema 1000 og Rimi og er så monomane i matveien at Odd Reitan flirer hele veien til banken, hver dag. Likevel benker mange titalls tusen nordmenn seg hver uke for å se osende drama rundt grytene, med katatoniske chef’er og chef’inner som koker det vi sjelden lager i vårt eget kjøkken. På flere kanaler.

Kokkekampene er kanskje det beste eksempelet når ensrettingen i fjernsynsbransjen skal debatteres torsdag. Debatten har fått det bibelsk truende navnet «De vet hvem du er og hva du vil se». Tjah. Vet de egentlig det? Ønsker virkelig vi seere at alle kanaler skal programmeres på akkurat samme måte? Forhåpentlig vil TV-sjefene bli tvunget til å forklare hvorfor TV-underholdning på de kommersielle kanalene er blitt et udristig minste felles multiplum.

NORDISKE TV-DAGER har også tatt inn over seg at nettavisene er i full gang med å bevege seg inn på TV-kanalenes doméne. Derfor er manusforfatterne Anders Bye og Jesper Sundnes invitert for å snakke om sitt hjertebarn; «Fanthomas». Animasjonsserien om stylist Jan Thomas og ektemann i stram trikot er blitt referansepunktet for den nye forretningsmodellen. VGtvs serie har satt en helt ny standard for hvordan nettet kan fungere som underholdningskanal for lyd og bevegelige bilder. Flere andre nettaviser planlegger lignende typer TV-serier unikt for nett. BT.no har den episodiske humorserien «Tidig».

Få har sett budsjettet for Fanthomas-serien, men bare merkevaregevinsten må ha vært formidabel. Første runde av serien ble vist hele 4,5 millioner ganger. «Rikingen» og «The Shit» som går på VGtv nå blir neppe underskuddsforetak heller. Seriene følger fjernsynsformatet i passe trashy tema og form, men er tilpasset nettbrukernes toleransegrense for oppmerksomhet; om lag tre minutter pr. episode. «Fanthomas» viser hvor viktig det er for mediehusene å ha en godt synlig og eksklusiv merkevare å lansere nye satsinger med. Ingen nettavis i Norge ville finne på å kopiere den.

«FANTHOMAS» er ikke et sluttprodukt, det er en begynnelse. Fjernsyn har digre distribusjonskostnader. VGtv legger bare ut serien til fri avspilling når som helst på døgnet, uten annet enn drifts— og serverkostnader å bekymre seg over. VGtv viser først og fremst hvor bekvemt, praktisk og billig nettet er for levende bilder og episodiske serier. Og hvor naturlig nyheter, informasjon, debatt og underholdning i både skrift og levende bilder vil smelte sammen når vi alle en dag får nett på tv’en vår.

Det er tvilsomt om fjernsyn vil dø med det første, men det begynner å dufte dinosaur av noen av kanalene. Ensrettingen bidrar også til det. Utfordringen er å både holde seere og annonsører ved skjermen fremdeles. Der finnes det en rekke triks, og noen av dem skal man sikkert snakke om i morgen.

En fremtredende norsk TV-leder sa en gang følgende, i vitners påhør: «Du kan aldri undervurdere seerne nok». Kanskje de heller skal snakke ærlig og åpent om den strategien?

Publisert: