En dusj kan koste millioner, bare man dusjer lenge nok
Medias bruk av ekstreme eksempler i strømsaken bidrar til polarisering.
- Stig Arild PettersenGjestekommentator i Bergens Tidende
I fjor høst fikk norske avisredaksjoner en lys idé. For å illustrere hvor dyr strømmen var, begynte mange av dem å vise til hvor mye det kostet å ta seg en dusj.
I utgangspunktet et strålende eksempel på god journalistisk pedagogikk. Prisen på en kilowattime er ganske abstrakt. Prisen på en dusj er lettere å forholde seg til.
Raskt gikk dette fra å være et illustrativt eksempel i saker om strømprisen, til å bli selve saken: «Så mye koster det å ta en dusj i kveld», kunne vi lese flere steder.
Jo høyere strømprisen ble, jo mer van(n)vittig ble prisen på en dusj. Skal vi dømme etter antallet dusjsaker, er lesertallene veldig gode.
Siden desember har journalistene imidlertid hatt et problem: Staten tar store deler – og ofte mesteparten – av regningen gjennom strømstøtte. Dusjprisen er ikke like oppsiktsvekkende lenger.
Denne uken fant NRK løsningen – og et nytt ord: Statskanalen kunne fortelle at en «hyttedusj» nå koster 70 kroner!
Les hele saken med abonnement