Aldri mer giftlokk

Den 12. september er det kommunevalg. BT har bedt listetoppene til de viktigste partiene i Bergen fortelle oss om de tre største utfordringene for byen. – og hva de vil gjøre med dem. I dag svarer Endre Tvinnereim (Byluftlisten)

Publisert: Publisert:

Forestill deg Bergen som en liten storby med et mangfoldig og godt hverdagsliv for de fleste; en by med stor tilflytting og et dynamisk arbeidsmarked. Forestill deg at arealene i Bergensdalen og omkringliggende bydeler er så attraktive at næringslivet ber om å få sette bygg på parkeringsplassene. Forestill deg at alle kan ferdes trygt, effektivt og billig på sykkel, på bane, til fots eller i lokalbusser.

Se for deg at når du kjøper bolig, vet du hvilken barnehage, skole, helsetilbud, idrettsplass, kulturhus og bybanestopp du sokner til. Se for deg at du kan stole på at Bergen kommune investerer i disse faste strukturene og legger til rette for nyinvesteringer i nærmiljøene omkring.

Ja, forestill deg at du om 30 år går tur langs Storelungeren på en krystallklar, iskald vinterdag og at du bor i Europas mest vitale lille storby uten snev av giftluft, viadukter eller spagettikryss. Forestill deg at du stemmer på Byluftlisten i høstens lokalvalg og at det virker.

1. Giftig byluft skader folks helse og ødelegger byen

Byluften i Bergen har aldri før hatt så høye konsentrasjoner av helseskadelige nitrogenoksider som i dag. Dette skjer fordi både trafikkvolum og andelen dieselbiler er høyere enn noensinne. Og begge øker. Samtidig har indre havn rekordhøye anløp av supplybåter og cruiseskip helt uten lokale utslippskrav.

Forurensningsloven er blitt brutt i Bergen de to siste årene. Bergensere med astmasyke barn flytter allerede fra bykjernen etter råd fra sine fastleger. Den gradvise prosessen som vil føre til forfall er dermed i gang. Den er vanskelig å snu. Vi har ikke råd til – og det er ikke moralsk forsvarlig – å vente med å sette Bergen på et bedre spor.

2. Forutsigbar infrastruktur gir god byutvikling

Politiske feilgrep fra 1980-tallet og enda tidligere er skyld i dagens krise. Det ble satset på privatbil og storstilt utbygging uten krav til lokal infrastruktur. I stedet for bane og ringvei fikk vi Bygarasjen og godshavn på Dokken. Bergen er den byen i Norge som er best tilrettelagt for bil og dårligst tilrettelagt for kollektiv og sykkel. Resultatet er bilkø og forfall.

De nødvendige endringene handler om modigere byutvikling. Byrådet må våge å ta beslutninger som ikke så lett lar seg gjøre om. Eksempelet Bybanen viser betydningen av dette. Skinner er et håndfast løfte om at vaklevoren lokalpolitisk prioritering basert på skiftende konstellasjoner skal bety mindre for infrastrukturen i byen vår i fremtiden. Derfor gir skinner rom for mer langsiktig investering og vekst.

Skinnetesen gjelder også skoler, barnehager, etablering av innfartsparkering og annen offentlig infrastruktur. Nedleggingstrusler og overdreven fokus på kortsiktig fleksibilitet står i veien for satsing på vedlikehold, trygg skolevei og nærmiljø. Vi bør våge å si at vi først og fremst satser på og bygger rundt det vi har.

3. Gode lokale valglister gir ekstraordinære resultater

Vanligvis er lokalvalg i Norge sterkt farget av nasjonale partier og ideologier. Bare unntaksvis klarer viktige lokale saker, som byluften, å fange oppmerksomheten og skape debatt. Men når de gjør det, kan valgdeltakelsen bli langt høyere enn vanlig og dette kan gi uventede politiske resultater. Gode eksempler finnes blant annet i Drammen og Stockholm.

Det er bra for Bergen at Byluftlisten kan og vil være annerledes enn de nasjonale partiene. Listen er løsningsorientert, ikke ideologisk motivert, og kan samarbeide til høyre og venstre lokalt og operere uhindret på tvers av politiske nivåer.

Byluftlisten vil ikke ha krig med regjeringen verken nå eller om to år. Da vil vi heller opprette ambassade i Oslo for å skape bedre forståelse for Bergens unike utfordringer. Byluftlisten vil ikke bruke kompleksiteten i moderne politikk som unnskyldning for utsettelse og ansvarsfraskrivelse i viktige byluftsaker. Vi vil utnytte den til byens fordel: Klarer ikke Skyss å få billetteringen av bussene og gi oss sanntidsrapportering innen et år, så kjøper vi tjenestene fra andre, f.eks. fra Ruter som har gjort dette i Oslo.

- - -

Lokalvalget i september blir et skjebnevalg for Bergen. 1500 stemmer er sannsynligvis nok til å få Byluftlisten inn i bystyret. Det klarer vi. Havner Byluftlisten på vippen, vil vi endre Bergen til det bedre.

Synspunkter? Si din mening her.

kommentar.jpg

Endre Meyer Tvinnereim
Publisert: