Seks ganger Ryanair gjorde det samme

Rygge-saken er langt fra unik. Den er bare Ryanairs modus operandi.

  • Mathias Fischer
    Mathias Fischer
    Kommentator i BT.
SKITNE TRIKS: Dette er rett og slett Ryanairs forretningsmodell. De åpner og fjerner nye ruter hele tiden, og bruker det som pressmiddel mot nye avgifter på flytrafikk, skriver Mathias Fischer.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel
iconKommentar
Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av BTs kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

En flypassasjeravgift på 88 kroner tvinger Ryanair bort fra Rygge lufthavn og derfor også Rygge til å legge ned. Det er historien som skapte bruduljer forrige uke.

«Slik var statsministerens strategi for å legge skylden på Ryanair», skrev Aftenposten tirsdag. Det var et smålig forsøk på å fremstille Høyre— og Frp-regjeringens kommunikasjon som en «drittpakke» mot Ryanair.

Men regjeringen hadde rett. Flypassasjeravgiften er ikke problemet. Problemet er Ryanair.

Billigflyselskap har gjort det godt de siste tiårene, og Ryanair er kanskje det mest suksessfulle. Selskapene opererer med ganske like forretningsmodeller: De åpner nye ruter over en lav sko, og nøler ikke med å legge dem ned om det ikke lykkes. De åpner nye baser og stenger dem raskt igjen hvis de vil.

Fly er tross alt laget for å være i luften.

Et kjapt googlesøk viser at Rygge-konflikten er langt fra unik. Så, her er en rekke eksempler på at Ryanair plutselig stenger ned på flyplasser som følge av enten økte avgifter eller konflikt med fagforeninger:

Danmark, juli 2015. Den danske arbeidsretten avgjorde at fagforeningen hadde rett på å forhandle om lønn i Danmark. Øyeblikkelig etter avgjørelsen bestemte Ryanair seg for å stenge hele basen på Kastrup og Billund. Arbeidsplassene forsvant.

Italia, februar 2016. Myndighetene økte flypassasjeravgiften med fra 6,5 euro til 9. Øyeblikkelig varslet Ryanair de fjerner 16 ruter og 600 arbeidsplasser.

Spania, 2012. Den spanske regjeringen doblet flyplassavgiftene for å bøte på landets gjeldsproblemer.Ryanair la ned ruter, og varslet at 2000 arbeidsplasser ville bli borte.

England, 2009. Landingsavgiftene på flyplassen i Manchester økte. Ryanair varslet øyeblikkelig at de ville legge ned ni ruter og kutte 600 arbeidsplasser.

Leder:

Les også

Den som flyr (og forurenser), bør betale

Frankrike, 2011. Franske myndigheter ville at Ryanair skulle skatte i Frankrike til tross for at selskapet er registrert i Irland. Konflikten førte til at Ryanair la ned basen i Marseille og kuttet 13 ruter.

Tyskland, 2010. Regjeringen innførte en ny flyavgift, og Ryanair truet øyeblikkelig med å legge ned flere ruter. En fellesorganisasjoner for billigflyselskaper advarte om at avgiften ville føre til 10.000 tapte arbeidsplasser. Men den tyske avgiften består.

I hjemlandet Irland har Ryanair lykkes. Der ble en flyavgift fjernet kort tid etter den ble innført.

Dette er rett og slett Ryanairs forretningsmodell. De åpner og fjerner nye ruter hele tiden, og bruker det som pressmiddel mot nye avgifter på flytrafikk. Men flyreiser må bli dyrere dersom veksten i trafikken skal bremses.

Det er ingen grunn til at Norge ikke skal klare å stå imot dette presset, når en rekke andre land har trosset Ryanairs mange trusler.

Publisert

Mest lest akkurat nå

  1. Fire ting du må vite om superstjernen som skal spille for 23.000 mennesker i Bergen

  2. – Jeg kan aldri gå noe sted uten å få blikk eller bli hvisket om

  3. – Jeg har valgt dette livet. Det kommer kritikk når du ikke leverer.

  4. Omkommet mann hentet ut fra fjellside etter syv timer

  5. Facebook har stengt Arfan Bhattis konto

  6. Her ligger Odda sjukehus på lager i Romania. Endelig fikk de bruke det.