Tilbake til fremtiden

Statsministeren kunne ikke vært mer fornøyd på Arna stasjon i går. Hvorfor står da ikke jubelen i taket?

Publisert Publisert
  • Frøy Gudbrandsen
    Sjefredaktør i BT

DEMPET: Statsminister Erna Solberg og regjeringen lover både ny E16, ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle, Hordfast, ringvei rundt Bergen og nytt Sotrasamband. Jubelen er likevel dempet, fordi de to største prosjektene skyves frem i tid, skriver BTs politiske redaktør, Frøy Gudbrandsen. Foto: Rune Sævig

iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Regjeringen lover både ny E16, ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle, Hordfast, ringvei rundt Bergen og nytt Sotrasamband. Det er tilsynelatende alt man har bedt om i Hordaland. Jubelen er likevel dempet, fordi de to største prosjektene skyves frem i tid.

Forventningene til hva Nasjonal transportplan skal gjøre for Hordaland har vært så høye at gårsdagens noe skuffede reaksjoner var forutsigbare.

Jeg kan ikke hilse mer enn dette, sa statsminister Erna Solberg (H) på gårsdagens pressekonferanse på Arna stasjon. Hun har nok rett.

Les også

Her er de nye veiplanene for Hordaland: – Jeg kan ikke hilse mer hjem enn dette

Før forrige valg lovet både statsministeren og KrF-leder Knut Arild Hareide byggestart av Hordfast i 2018. Siden den gangen har et nytt gigantprosjekt presset seg frem av fjell som raser. Det er nå et prekært behov for ny vei og bane mellom Bergen og Voss.

Det er trygt å si at det er større folkelig engasjement for en trygg E16 og ny jernbane, enn for en fergefri vei til Stavanger. Regjeringen kunne tatt et klart valg og løftet frem strekningen Arna-Stanghelle foran kyststamveien.

Det hadde vært mulig å innfri forhåpningene om at første spadetak i den nye veien og banen til Voss skulle komme om fire år. Solberg kunne stått på Arna stasjon i dag og sagt at jernbane er viktigst, og satt Bergensbanen foran kyststamveien.

De stadige rasene stenger veien og stopper togene. Folk er engstelige for å ferdes på hovedveien mellom landets to største byer, og det med god grunn.

Dessuten er Hordfast er blitt et mer kontroversielt prosjekt nå enn det var da den ble lovet for noen år siden. Alle, inkludert regjeringen, stiller spørsmål ved prislappen. Miljøkonsekvensene er blitt mer kjent. Flere stiller spørsmål ved om det er rett bruk av penger i et klimaperspektiv.

Men en nedprioritering av E39 ville betydd trøbbel for Solberg. Det er nok bare i teorien at regjeringen kunne valgt å prioritere E16 og Vossebanen, men det var nok politisk umulig.

Fergefri kyststamvei er særdeles viktig for næringslivet i vest, og dermed for hele landet. Selv om noen bypolitikere i Bergen synes det er koselig med svele, kaffe og ferge, dekker det ikke behovet for en døgnåpen vei. De nye broene vil knytte Vestlandet tettere sammen enn noen regionreform. Derfor er E39 langsiktig samfunnsbygging av nasjonal betydning.

To gigantiske prosjekter, altså, i samme fylke. Det var nok urealistisk at begge kunne ha byggestart de nærmeste årene. For regjeringen er det trygt å la være å si at det ene er viktigere enn det andre.

Les også

«Då Erna Solberg kom til Arna stasjon, hadde me store forventningar. Dei vart ikkje innfridd.»

Når både Hordfast og Arna-Stanghelle skyves frem i tid, skaper det usikkerhet. Norsk økonomi kan endres. Nye prosjekter kan trenge seg på. Nye regjeringer med andre prioriteringer kan ta over.

Derfor er det forståelig at særlig dem som må tåle rasfaren til daglig ikke klarer å juble over at ny vei og bane vil være ferdig om rundt 17 år.

Når det er sagt, det er ikke mange år siden disse store samferdselsprosjektene virket utopiske. Nå er de realistiske, bare lenger frem i tid enn ønskelig. At regjeringen og samarbeidspartiene tar en runde til for å kutte kostnadene på Hordfast, øker trolig sannsynligheten for at den kommer.

Regjeringen må til dels takke seg selv når forventningene ikke blir innfridd. Den har gitt forhåpninger om at vei og bane skulle komme tidligere enn det som var politisk mulig.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Grønt lys for Stad skipstunnel

  2. Skal vurdere Hordfast på nytt

  3. Det er god grunn til å vere skuffa når eit pennestrøk utset eit livsviktig tiltak

  4. Grande: – Enige om ny transportplan