Ti tips til toppene

FORHOLDET MELLOM Bergens Tidende og byens næringsliv har vært tema for samtaler jeg har hatt med lesere. Jeg er blitt fortalt at opptil flere ledere har et anstrengt forhold til avisen.

  • Terje Angelshaug
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 17 år gammel

De siste dagers oppstyr rundt en viss herremiddag har kanskje gjort følelsene varmere, men neppe mer positive. La meg gi ti tips om hvordan dere som leder virksomheter her vest kan få et fornuftig, ja, kanskje til og med et godt forhold til BT.

1. BT ble etablert i 1868 og kommer til å bli værende i Bergen i mange år ennå. Det er ingen god strategi å lukke øynene for det faktum. Avisen leses daglig av 250.000, de fleste i Bergen og nærmeste omegn. Vi representerer derfor en enestående mulighet til effektiv kommunikasjon med hele bergensområdet. Ingen annen kanal kommer i nærheten av vår styrke her i distriktet. Uansett ditt syn på oss, vil det vi skriver kunne påvirke din virksomhet både positivt og negativt.

2. Skaff deg innsikt i hvordan media generelt og BT spesielt arbeider. Vet du hvem i BT som arbeider med økonomiske saker? Kjenner du dem, kjenner de deg? Hvis du er blant dem som føler seg forfulgt av BT, så ta kontakt med oss. Sett av en dag og kom innom. Vi ønsker å være åpne. Er det interesse for det, kan vi invitere til seminar om vår måte å tenke og arbeide på.

3. Ta Vær Varsom-plakaten på alvor, og ha den for hånden. Ikke hopp over det første kapittelet. Der er det slått fast at media bl.a. har som oppgave å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet. Godta at det en dag også kan gjelde forhold i din bedrift.

4. Ingen er glad for negative nyheter om egen virksomhet eller egen person, men forsøk ikke å skjule dem når de dukker opp. Journalister som føler at du vil føre dem bak lyset, blir ekstra mistenksomme, og du vil ha problemer med å bli trodd også ved senere anledninger.

5. Noen av dere skyr alle media. Dere ønsker ingen offentlighet. Når du driver en virksomhet av betydning for byen eller distriktet, må du godta at virksomheten du eier eller leder har interesse for mange av våre lesere. Vi oppfatter det som en del av jobben din å bidra til å opplyse folk om det dere driver med. Gjemmer du deg unna, skaper du bare inntrykk av at du har noe å skjule.

6. Send ikke medierådgivere i «krigen» for deg. De har liten tillit i pressekretser. Stå frem selv.

7. Vi blir kritisert fordi vi ikke skriver om positive nyheter. En av grunnene kan være at vi ikke vet om dem. Forsøk å sette deg i vårt sted og finn de spennende sakene, saker du selv ville synes det var interessant å lese om. Gjennom gode tips kan du påvirke vårt fokus.

8. Vær bevisst når media tar kontakt. Noter ned navnet på journalisten du snakker med. Du kan ikke ta for gitt at vedkommende vet noe, verken om deg eller virksomheten. Den som ringer kan være alt fra ferdig utdannet siviløkonom til en vikar med et grunnfag i religionshistorie. Sjekk nøye at journalisten har forstått hva du snakker om.

9. Ikke ta deg selv altfor høytidelig.

10. Føler du deg dårlig behandlet av en journalist, så husk at verken styreformann eller direktør kan hjelpe deg. Du kan selvsagt ringe til sjefredaktøren, men det kan være vel så effektivt å snakke med journalisten og hans avdelingsleder. Det er de som bestemmer hva som kommer i neste dags avis, mens sjefredaktøren går fra møte til møte.

HVIS DISSE TIPSENE ikke er tilstrekkelige, er du herved invitert til meg. Jeg står til disposisjon som leserombud, også for direktører.

Publisert
  1. Blogging

Mest lest akkurat nå

  1. Væpnet politi holder vakt ved utestedet i Bergen sentrum

  2. Søndag skal det brake løs. Spørsmålet er hvor.

  3. Krasjet i kryss i Fana

  4. Fanakorps tok NM-gull

  5. – Unødvendig med mer bråk mellom Branns to topplag

  6. Kom til Norge og Bergen som tolv­åring. Dette vet vi om den terrorsiktede.