Giftig TV eller relevant underholdning?

At vi reduserer kjærlighet til hoderegning er nettopp det som er interessant med «Gift ved første blikk».

  • Espen Skoland
    Kommunikasjonsdirektør, TVNorge og SBS Discovery
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Vi strekker strikken langt når vi eksperimenterer med ekteskapet og reduserer kjærlighet til hoderegning på TVNorge denne høsten. Men vi er ikke først og fremst ute etter å sjokkere. Vi vil gjerne både underholde og engasjere når vi lager TV. Derfor tar vi tak i noe alle kan kjenne seg igjen i, snur det litt og røsker litt i det. Når alt kommer til alt, håper vi at alle kan lære noe av det.

TVNorges nye sosiale eksperiment «Gift ved første blikk» har høstet kraftig kritikk de siste månedene. Det er kanskje ikke så rart: To psykologer, en prest og en sosialantropolog skal etter beste faglige evne sette sammen tre kvinner og tre menn til par. De skal gifte seg på ordentlig allerede første gang de møtes, og etter én måned som mann og kone må de bestemme seg for om de vil forbli gift, eller om de vil skilles.

Les også

Gift med feil kropp

– Kun ute etter å tjene penger!

I gårsdagens BT uttalte mediekommentator Håvard Nyhus at TVNorge-programmet «Gift ved første blikk» reduserer kjærligheten til hoderegning, og at alle former for forsvar av dette programmet er «ren og utspekulert markedsstrategi». Nyhus føyer seg dermed inn i rekken av kritikere som mener at TVNorge utelukkende er ute etter å sjokkere og tjene penger.

Vi innrømmer gjerne at vi vil skape debatt, og vi vil gjerne tjene penger, men det er lov å ha flere tanker i hodet på en gang. Når det er sagt, jeg er også helt enige med Nyhus på flere punkter.

Relevant underholdning

Vi treffer helt tydelig en nerve med dette programmet, og det er vi glade for. Vi er ute etter å engasjere – men ikke nødvendigvis å sjokkere.

I flere år har vi jobbet for at TVNorge skal bli en norskere, morsommere og viktigere TV-kanal. Vår hypotese er at mer norskprodusert innhold og programmer som gir folk gode opplevelser – samtidig som de bidrar i den norske samfunnsdebatten – vil ha relevans utover vår tradisjonelle seergruppe.

Målet er kommersielt fundamentert. Men vi har også et ønske om å skape refleksjon samtidig som vi underholder.

Vi har lansert flere underholdningskonsepter med viktige temaer som utgangspunkt. «Tangerudbakken borettslag» om annerledes-Norge. «På liv og død» om helse-Norge. «Blanke ark» om barn og unges utfordringer i skolen. «Nattpatruljen» om hverdagen til norsk politi. Ingen av disse er tunge journalistiske graveprosjekter, men samtlige har maktet å løfte alvorlige temaer på en måte som engasjerer mange mennesker.

En samfunnsutfordring satt på spissen

«Gift ved første blikk» kan også bli et slikt program, tror vi. For det vi gjør i denne serien, er å tak i en samfunnsutfordring og setter den på spissen.

45 prosent av alle som gifter seg i dag kommer nemlig til å skille seg. Det viser statistikken, som Nyhus også påpeker. Dette skjer i en tid hvor det blir stadig lettere å treffe potensielle partnere. Stadig flere benytter seg av personlighetstester og såkalt «profiling» gjennom datingtjenester og møteplasser på internett. Det er denne massive samfunnstrenden som settes på spissen i «Gift ved første blikk».

Ja, vi reduserer kjærlighet til hoderegning. Det er faktisk en treffende beskrivelse. Stadig flere velger å finne kjærligheten på denne måten. Og det er nettopp dette som er det interessante ved prosjektet. Spørsmålet vi stiller er om kjemi kan oppstå når interesser og teoretiske rammer er på plass.

Kanskje er ikke alt perfekt med den tradisjonelle måten vi søker livsledsager på? Vi har ikke alle svarene, men vi mener det er relevant å stille spørsmålet. «Gift ved første blikk» er en refleksjon rundt hva som skal til for å få et ekteskap – eller et hvilket som helst parforhold – til å fungere. Temaet er allment og nært, og vi tror formen er både grensesprengende og underholdende.

Det er helt riktig, som Nyhus påpeker, at samtlige av parene som deltok i den danske versjonen gikk fra hverandre. Men merk at to av de tre parene som deltok i den amerikanske versjonen fortsatt holder sammen. Hva som skjer i Norge er ennå helt åpent.

Noen kommer nok fortsatt til å sette spørsmålstegn ved vår agenda med dette programmet. Det respekterer vi. I TVNorge lever vi av reklame. En del av hensikten vår vil alltid være å tjene penger. Men å sjokkere bare for å sjokkere er neppe veien til verken seernes hjerter eller annonsørenes pengesekker.

Når det er sagt, slutter jeg meg til Nyhus sitt råd til alle som søker kjærligheten. Om du følger hode eller hjertet: Ikke gi opp!

Publisert: