Den store bompengebløffen

Bompengene går opp over hele landet. Det er regjeringens, og særlig Fremskrittspartiets, ansvar.

NY REKORD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens forslag til Nasjonal transportplan inkluderte 131 milliarder i bompenger de neste ti årene. Det er ny rekord. Cornelius Poppe, Scanpix

Debattinnlegg

Øystein Hassel
Bystyrerepresentant, Ap

Aldri har nordmenn betalt mer i bompenger enn med Fremskrittspartiet i regjering. Antallet bomstasjoner i landet har økt fra 170 til 244 siden Frp inntok regjeringskontorene.

I fjor vår foreslo samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) en Nasjonal transportplan (NTP) med rekordhøye 131 milliarder i bompenger de neste ti årene.

Frp sikret flertall for den samme transportplanen, mot Arbeiderpartiet og de andre opposisjonspartienes stemmer. Da SV og Ap foreslo reduksjon i bompenger i Bergen ved å øke den statlige andelen av Bybanen til 70 prosent, var det Frp og de andre borgerlige som stemte det ned.

Det var i desember 2017.

Les også

Nettmøte: Vegvesenet svarte BTs lesere om bompenger

Frps bompengepolitikk koster de bergenske bilistene mer enn hundre millioner i året sammenlignet med Aps alternative forslag. Ap vil prioritere kollektivutbygging og veier i byområdene, og vil at staten skal ta en større del av regningen.

Da blir det mindre belastning på bilistene i form av bompenger.

Istedenfor å stå for sin egen bompengepolitikk, prøver Frp i Bergen og omegn å bløffe. Frp stemmer mot bompakken i Bergen – før de stemmer for den på Stortinget.

Frp i bystyret stemmer imidlertid ikke mot Ringveg Øst, Bybanen, sykkelveier, ny Hjellestadveg og andre veier i bergensområdet. Partiet har tross alt høytidelig programfestet og lovet å bygge dem i kommunevalgkampen, fordi det er åpenbart nødvendig å bygge mer effektive samferdselsprosjekter.

Frp er bare mot finansieringen av prosjektene de ønsker å bygge.

Finansieringen som Frps statsråd har foreslått i Nasjonal transportplan og i statsbudsjettet. Og som fikk flertall på Stortinget med Frps stemmer.

FÅR SKYLDEN. Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap), her med byrådsleder Harald Schjelderup (Ap), får ufortjent skylden for Frps bompengeøkning, mener bystyrerepresentant Øystein Hassel (Ap). Geir Martin Strande

Ironien er at det er Bergens hardtarbeidende byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) som i kommentarfelt etter kommentarfelt får skylden for Frps bompengeøkning.

Selv om Tryti har forhandlet med staten og sikret Bergen den laveste bompengebelastningen av de storbyene som har inngått byvekstavtale med Frps Solvik-Olsen.

Selv om Ap ønsker å prioritere kollektivprosjekter i byene med 70 prosent finansiering – og kjemper for det i Stortinget. Men taper mot det borgerlige flertallet, som heller vil ha bompengene opp i Bergen.

Likevel er det visst en del som tror på regjeringens store bompengebløff.