I Lavik kom den første rekkeviddeangsten

Å, hvor jeg ønsket meg en bensinbil der og da!

Publisert Publisert

Det er altfor få ladestasjoner langs veien i Norge, mener innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix (illustrasjonsfoto)

Debattinnlegg

  • Sissel Groven
    Elbilist og pensjonist

Jeg hadde ny elbil med 23 mils rekkevidde og startet med fullt batteri fra Bergen i sommer. Målet var Molde, 55 mil unna. Det var min aller første langtur med elbil.

Det var også min aller første erfaring med rekkeviddeangst, som det er blitt sagt og skrevet så mye om.

Jeg skulle kjøre via Lavik, Byrkjelo, Skei, Nordfjordeid, Volda og Vestnes, og visste at jeg måtte lade to-tre ganger underveis. Men hvor?

Apper styrer det hele, og på mobilen har jeg lagt inn appen til BKK og Grønn kontakt. Jeg hadde også lagt inn ladekart for å se hvor ladestasjoner befinner seg langs ruten man kjører.

Før jeg reiste, måtte jeg søke opp på nett hvor mange mil jeg kan kjøre før jeg må lade. Etter 13 mil valgte jeg å fylle på litt ekstra strøm etter fergen ved Lavik.

Men ladestasjonen i Lavik var i ustand. Da kom den første rekkeviddeangsten. Det er en ekkel følelse som er med deg hele veien; en usikkerhet om du rekker frem til neste ladestasjon.

Det gikk greit til Skei.

Neste ladestasjon lå i Volda, og appen viste meg vei til en Extra-butikk. Der var det ingen lader å finne.

Jeg spurte i butikken hvor ladeboksen var. Det viste seg at den var på en annen Extra-butikk fire kilometer unna. Enda mer rekkeviddeangst.

Det tok meg cirka 40 minutter å lade bilen fra 30 til 80 prosent. Å, hvor jeg ønsket meg en bensinbil der og da!

En full tank bensin hadde holdt fra Bergen til Molde og spart mye tid og angst.

Jeg spurte en Oslo-mann som sto og fylte strøm på sin store bil, om han hadde rekkeviddeangst.

«Om jeg har, hele tiden», svarte han.

Hvis dette er fremtiden, og alle biler blir avhengige av strøm, må det settes opp mange flere og godt synlige ladestasjoner langs veiene. I dag er det ikke nok ladebokser.

Det finnes kostbare biler med rekkevidde på opptil 50 mil. Det er bare en ønskedrøm for den vanlige bilist.

I tillegg blir alt styrt fra mobilen. Skulle en være så uheldig å miste den, får en heller ikke lade bilen for å kjøre videre.

Elbiler er helt supre til bykjøring, men ikke til lange turer. Det er min erfaring.

God tur!

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Ett år etter lansering tjener Tesla penger på Megapack

  2. Smart fremtid: Tesla-eiere kan selge strøm fra batteriet

  3. Ap vil ha fritidsbåtene over på strøm

  4. «2021 blir truleg det siste året du kan kjøpe ein elektrisk luksusbil med full rabatt. Og det er heilt greitt.»

BT anbefaler

«Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

Lars Arne Nilsen avsluttet raust, ydmykt og med storsinn.

LES SAKEN
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg
  1. Elbil
  2. Bil
  3. Bergen
  4. Volda
  5. Molde