Vondt for dem som har fått n-ordet slengt etter seg

Det jeg savner hos Frode Bjerkestrand er en forståelse for hvorfor noen reagerer på rasistiske uttrykk i bybildet.

KUNST: Når hensikten er antirasistisk, og tittelen vekker reaksjoner som rasistisk, spørs det om kunstnerne vurderte virkemidlene rett, skriver Rune Berglund Steen. På bildet: Richard Myklebust fra Festspillene tagger over ord på en plakat for forestillingen «White Nigger Black Madonna».

Ørjan Deisz
  • Rune Berglund Steen
    Leder, Antirasistisk Senter

Kulturredaktør i BT Frode Bjerkestrand mener det gir «altfor mye makt til de krenkede» når ordene «White Nigger» fjernes fra et banner. Men bør man egentlig klage over bitte litt makt til de avmektige?

I dette tilfellet er det kunstneren og regissøren selv som har valgt å endre tittelen etter reaksjoner. Sterkest har reaksjonene vært i Danmark, hvor plakater har blitt revet ned. I utgangspunktet er jeg selvsagt enig i at terskelen for å endre et kunstverk, skal være svært høy. Samtidig er det noe merkelig at det skal anses som så problematisk å fjerne et av de sterkest ladede rasistiske uttrykkene vi kjenner fra bybildet.

Rune Berglund Steen.

Privat

Det jeg savner hos Bjerkestrand er en forståelse for hvorfor noen reagerer. Mange av menneskene som så plakatene i Danmark og banneret i Bergen, kommer aldri til å se teaterstykket. De er ikke kjent med bakgrunnen for tittelen, eller om den nær sagt er godt ment. Det som er umiddelbart forståelig for alle, er derimot n-ordet. Det er et ord mange svarte vil ha fått slengt etter seg fra barndommen. Det siste mange vil føle de trenger, er ekkoene i bybildet.

Les også

Sensurerer tittelen på Festspill-stykke: – Den har virket rasistisk på folk

Vi skal ikke være redde for kunst som provoserer. Det kan imidlertid være greit å huske at for de av oss som er hvite, er denne tittelen kun provoserende på et abstrakt og teoretisk plan. Den vil oppleves helt annerledes av dem som har levd med n-ordet mye av livet.

Et ord som både er forbundet med massiv historisk undertrykkelse og dagligdags rasisme, framstår ikke nødvendigvis som en frisk, kunstnerisk provokasjon for dem som rammes av rasismen, men som enda en påminnelse om fordommer som påvirker livsvilkårene deres.

For dem som har fått n-ordet slengt etter seg siden barndommen, kan det være slitsomt, invaderende, ubehagelig, vondt. Å forsøke å avfeie disse opplevelsene med uttrykket «de krenkede», framstår som unødig utdefinerende fra Bjerkestrand av andre menneskers opplevelser.

Frode Bjerkestrand.

BT

Jeg har enda vanskeligere for å forstå reaksjonen fra den danske festspilldirektøren, Anders Beyer. Han leverer en bredside:

«Det blir en selvsensur i samfunnet som gjør at vi nesten ikke tør å si noe i angst for å bli anklaget for rasisme eller lignende. Er vi kommet til et punkt hvor vi i kunstens verden ikke lenger kan ta opp slike emner, så synes jeg det er problematisk. (…) Hvis du ikke kan diskutere dette, så ender vi med å leve i et fullstendig regulert samfunn uten mulighet for refleksjon.»

Les også

Altfor mye makt til de krenkede

Dette er det motsatte av å holde hodet kaldt og tunga rett i munnen. Nei, vi er på ingen måte kommet til det punktet hvor man ikke kan ta opp slike emner. Alt denne debatten handler om, er hvorvidt man skal bruke et av de sterkest ladede rasistiske uttrykkene i en tittel som spres i bybildet. Det er et merkelig syn at hvis man ikke kan male bybildet i rasistiske uttrykk, er kunsten frarøvet nærmest enhver frihet. Det bør jo være grenser for hvor lettkrenket man skal være på kunstens vegne.

Det betyr ikke engang at man ikke kan bruke rasistiske uttrykk i kunstverk. Når hensikten er antirasistisk, og tittelen vekker reaksjoner som rasistisk, spørs det om kunstnerne vurderte virkemidlene rett. Det bør være helt uproblematisk at kunstnerne i et slikt tilfelle foretar en ny vurdering. Mer enn det: Det er en soleklar del av deres kunstneriske frihet.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg