Tryti burde ikke være overrasket over boligprisene

Bergen må ikke bli en ny Aker Brygge, Bjørvika eller Tjuvholmen, men ser dessverre ut til å være på god vei med byrådets velsignelse.

DYRT: Prisnivået på mange av boligene nær Bybanen er allerede på et nivå som ekskluderer mange av de unge barnefamiliene, skriver innsender. Rune Nielsen

Debattinnlegg

Bjørn Hauge
Sandsli

Byutviklingsråd Anne Elisa Tryti (Ap) er plutselig blitt bekymret for de høye boligprisene langs bybanen. Det burde ikke komme som noen overraskelse.

Man trenger ikke være rakettforsker for å se at fortettingspolitikken ville få noen bivirkninger, som allerede i høy grad er med på å sette en bråstopp for det mangfoldet dagens byråd forfekter ved enhver anledning. Utbyggerne har jo omtrent hatt «carte blanche» i å oppfylle byutviklingsrådens ønske
om fortetting – koste hva det koste vil.

Prisnivået på mange av boligene nær Bybanen er allerede på et nivå som ekskluderer mange av de unge barnefamiliene man ønsker skal bosette seg nær offentlige transportmidler.

I stedet blir leilighetene befolket av godt voksne mennesker som har solgt eneboligen – og som kan betale det markedet og profitthungrige utbyggere forlanger.

Det er på høy tid at Tryti og byrådet kommer på banen og krever at boligbyggelag og private utbyggere bygger boliger som er tilpasset andre enn en økonomisk klasse som er med på å drive prisene til stadig nye høyder.

Jeg leser med gru alle de luftige planene diverse arkitektfirmaer og utbyggere kommer med når det gjelder Dokken og Marineholmen. Det er ikke måte på hvor koselig og grønt det skal bli bare de får satt tennene sine i byens indrefilet.

Tror virkelig noen på at det blir mange barnefamilier i slike områder?

Avsløringen om mangelen på barnefamilier i Damsgårdssundet viser hvem som overtar slike områder. Der er det bare 34 skolebarn i 1282 nye boliger, meldte BA nylig.

Bergen sentrum må ikke bli en ny Aker Brygge, Bjørvika eller Tjuvholmen, men ser dessverre ut til å være på god vei med byrådets velsignelse.

Alle ønsker ikke å bo i betongblokk i et fortettet område, men foretrekker natur og litt mer landlige omgivelser. Den store oppgaven for byrådet er, slik jeg ser det, å bygge ut dagens kollektivtilbud med miljøvennlige busser. Da kan folk parkere bilen og likevel rekke over det en travel hverdag krever – selv uten å bo langs Bybanen.

  • Få politisk redaktør Frøy Gudbrandsens nyhetsbrev hver onsdag ettermiddag. Meld deg på her.
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg