Bergen trenger bytog

DEBATT: Alt ligger til rette for et bytog, om bare ikke bystyret ødelegger.

Publisert Publisert

AMBISIØSE: Bytoget vil være et kraftfullt virkemiddel for frisk luft og mindre trafikk, men forutsetter politikere som våger å være ambisiøse.

Debattinnlegg

  • Sondre Båtstrand
    Gruppeleder, Miljøpartiet De Grønne i Bergen bystyre
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Både Miljøpartiet De Grønne og Fremskrittspartiet har flagget støtte til NSBs planer for bytog i Bergen, og nå som De Grønne er på Stortinget og Frp er i regjeringsforhandlinger, burde det ligge til rette for satsing på bytoget!

Skal vi løse problemene med trafikk og forurensning er vi nødt til å satse på bytog, og NSB har planene klare for en linje mellom Åsane og Flesland. Mellom Åsane og Bergen sentrum vil toget bruke fem minutter, mens turen til Flesland vil ta et kvarter.

Med slike reisetider vil toget enkelt kunne utkonkurrere store deler av privatbilismen. Det ligger allerede et jernbanespor som går gjennom sentrum, fra Koengen til Minde, og det at skinnene er på plass, gjør satsingen på tog mye enklere – om bare ikke bystyret ødelegger.

I mai gikk nemlig flertallet i bystyret inn for at «Bergen kommune vil arbeide aktivt for det overordnede målet om å frigjøre jernbanesporet til annen byutvikling». Når NSB har presentert gode planer for bytog i Bergen som nyttiggjør seg av dette jernbanesporet er det utrolig bakstreversk av bystyret å gå inn for ødeleggelse av sporet.

I bystyret protesterte Miljøpartiet De Grønne mot den ønskede ødeleggelsen av jernbanesporet, og fremmet alternativt forslag:

«Bergen kommune skal arbeide aktivt for å ta i bruk jernbanesporet som grunnlag for et bytog». Dessverre var det bare Rødt som slo følge med oss grønne i dette forslaget. Frp, som har talt varmt om bytoget, gikk villig med på å undergrave egen sak. Selv om SV ikke stemte for det alternative forslaget, skal partiet i hvert fall ha takk for å stemme imot det originale forslaget om å fjerne jernbanesporet.

Bytoget vil være et kraftfullt virkemiddel for frisk luft og mindre trafikk, men forutsetter politikere som våger å være ambisiøse. Den oppgaven påtar grønne politikere seg med glede, men vi vil gjerne ha de andre partiene med på laget. Kampen for bytog burde være en samlende, tverrpolitisk kamp til beste for bergenserne og miljøet.

Siden Frp har gitt offentlig støtte til bytoget, forventer jeg at partiet også tar saken opp i forhandlingene med sine potensielle regjeringspartnere, og at Frp lokalt tar til fornuften. Det er svært underlig å kjempe for bytog samtidig som en kjemper imot togskinnene.

Publisert
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg