Vi styrker norske arbeidsplasser

Med unntak av noen få danske ansatte i Hirtshals, vil samtlige 100 arbeidsplasser i Hav Line besettes av nordmenn.

DIREKTE RUTE: Hav Line driver slaktebåten «Norwegian Gannet», som frakter laksen direkte fra merdene i Norge til Danmark. Der pakkes og sendes den ut i markedene. Bløgging og sløying skjer om bord på båten, skriver innsender. Hav Line

Debattinnlegg

Carl-Erik Arnesen
Adm. dir. i Hav Line

I Bergens Tidende 28. september er mange bekymret for den nye slaktebåten vår, «Norwegian Gannet». Båten frakter laksen direkte fra merdene i Norge til Danmark, der den skal pakkes og sendes ut i markedene. Bløgging og sløying skjer om bord på båten. Slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene som ved vanlig slaktemetode.

Kritikerne mener konseptet truer norske arbeidsplasser. Men sannheten er snarere tvert imot. Hav Line er et norsk selskap med hovedkontor i Bergen. Med unntak av noen få danske ansatte i Hirtshals, vil samtlige 100 arbeidsplasser i selskapet besettes av nordmenn.

Frem til nå har vi fått med oss 30 dyktige, norske ansatte fra mange ulike kystsamfunn, som Bømlo, Solund og Hyllestad. De er naturligvis organisert i norske fagforeninger for å sikre en forutsigbar og trygg arbeidshverdag. Norsk oppdrettsnæring skaper mange arbeidsplasser og store verdier for Norge. Det skal vi videreføre.

Les også

BT-leiar om Hav Line: Nyvinningar bør ein ønskje velkomen

«Norwegian Gannet» tilfører oppdrettsnæringen nødvendig innovasjon. Mindre håndtering av laksen sikrer bedre fiskevelferd og reduserer smittepress, stress, dødelighet og svinn. Fisken slaktes, nedkjøles og leveres raskere til kunden, som forlenger holdbarheten på mellom fem og sju dager.

Miljøgevinsten ved Hav Lines nye båt er dessuten betydelig. Én båtlast på «Norwegian Gannet» kan alene erstatte 85 trailere på smale kystveier, som reduserer Norges klimaavtrykk og bidrar til å oppnå Paris-avtalen.

Båtens hybridmotor med biodiesel forsterker miljøeffekten ytterligere. Resultatet er styrket, grønn konkurranseevne som kommer norsk oppdrettsnæring, norske arbeidsplasser og det norske klimaregnskapet til gode.

Hovedutfordringen som hindrer flere norske arbeidsplasser i fiskeforedlingsindustrien, er den høye tollsatsen. Enhver form for bearbeiding utover filetering gir tollsatser fra 5,5 – 13 prosent på bearbeidet fisk inn til EU. Sammen med høye lønnskostnader i Norge er det hovedgrunnen til at 83 prosent av norsk laks sendes ubehandlet ut av landet.

Les også

Denne laksebåten truer arbeidsplasser, men gir tryggere veier og klima

Sjømat Norge mener mer videreforedling av laksen her hjemme kan skape 10.000 nye arbeidsplasser. Politikerne og andre bør bruke sin energi på å få til dette. De har vår helhjertede støtte.

Vårt nye konsept skal kun være et supplement og ikke hovedregelen. For skal vi femdoble produksjonen av laks innen 2050, må vi hele tiden forbedre eksisterende metoder og søke etter nye løsninger. Det er i alle fall ikke plass til flere trailere på smale kystveier.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg