Bygging av hurtigladere går i sneglefart

Vi må tredoble utbyggingstakten over hele landet.

VEKST: Allerede om syv år skal det kun selges elbiler i Norge. Det er på tide å sette fart i utbyggingen av ladestasjoner, mener innsenderen. Helge Skodvin (arkiv)

Christina Bu
Generalsekretær i Norsk elbilforening

Gapet mellom antall hurtigladere og antall elbiler øker kraftig. Elbilsalget har gått opp med nesten 60 prosent så langt i år, og stadig flere elbileiere bruker hurtiglading på langtur. Samtidig er det ikke tilsvarende vekst i hurtiglader-utbyggingen.

Norsk elbilforening har alltid ment at hurtiglading skal være en kommersiell, privat tjeneste. Private vil bygge dersom investeringen betaler seg. Problemet er at måten vi betaler for bruk av strømnettet i dag, er gammeldags, og ikke passer til lavutslippssamfunnet. Det tas ut høy effekt ved hurtiglading, og da får man en høy fast avgift som må betales til nettselskapet. Den blir like høy uavhengig av om laderen brukes 25 ganger i løpet av en dag, eller fem ganger på en måned. Kombinert med anleggsbidrag får vi ikke mange hurtigladere i distriktene før vi gjør noe med dette. Nye utfordringer krever nye løsninger.

Om syv år skal det rulle ytterligere én million elbiler på norske veier, og fra 2025 skal det kun selges elbiler. Vi må tredoble utbyggingstakten av hurtigladere og bygge i hele landet.

I Finnmark finnes det ingen hurtigladere, og støtteordningen fungerer ikke. Staten gir gjennom Merkur-programmet høyere støtte til butikker som vil sette opp bensinpumper på bygden enn det man kan søke på gjennom Enova til hurtiglader-utbygging. Vi vender ryggen til bilistene i distriktene dersom ingenting gjøres, og problemene kommer til å hope seg opp i ladekø. Det er i så fall oppskriften på at 2025-målet ryker.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg