Seks grep for å unngå at servitøren får en dårlig dag på jobb

Slik sikrer du deg god service!

Publisert: Publisert:

FOLKESKIKK: Du kommer ingen vei med å vifte med armene og plystre på servitøren hvert femte minutt. Foto: NTB scanpix

Debattinnlegg

Florence Massena
Servitør, Bergen.

Florence Massena Foto: Privat

Kjære resturantgjester. I disse førjulstider, med julebordsesongen i full gang, kan noen retningslinjer være nyttige dersom dere ønsker at servitøren deres ikke skal ha en forferdelig kveld på jobb:

  1. Ikke drikk dere fulle og begynn og rope og true personalet om dere blir bedt om å forlate stedet. Dette er en resturant, ikke en bar. Ikke glem at norske lover er ganske strenge. Det gjelder også om dere ikke er fulle, men er de siste gjestene i lokalet. Servitøren deres har et liv, og ofte en buss å rekke.
  2. Om resturanten er travel, kommer du ingen vei med å rope, vifte med armene eller plystre etter oppmerksomhet hvert femte minutt. Om du er grei, kan det til og med være at du får en eksta spøk med på kjøpet, som takk for tålmodigheten.
  3. Når servitøren deres spør deg om dere trenger noe ved bordet, vennligst ikke ignorer han eller henne ved å stirre på menyen eller snakke sammen. Anerkjenn at noen har stilt et spørsmål ved å si at dere ikke har bestemt dere enda.
  4. Det er ikke innafor å holde servitøren ansvarlig for reservasjonsfeil, det er ikke deres jobb å håndtere dette.
  5. Ikke ta på servitøren, noensinne. Ikke stirr på ham eller henne, det er ukomfortabelt.
  6. Gi tips, og takk servitøren for servisen. Det trenger ikke være mye, men det føles alltid godt.

Gjensidig vennlighet og respekt er nøkkelen til et godt måltid (og god service)!

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg