Et makkverk av en oppgave

Det må finnes noen som kan stoppe denne galskapen, før den når elevene.

Denne eksamensoppgaven får lektor Ingunn Helland til å reagere.
  • Ingunn Helland
    Lysekloster
Publisert: Publisert:
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Denne uken har noen elever på yrkesfag hatt eksamen i matematikk. Eksamensoppgavene er sentralgitt, det vil si at Utdanningsdirektoratet har ansvar for oppgavene.

En av oppgavene skal være en åpen oppgave, slik at elevene bare får noen tall og situasjoner oppgitt, og så skal de velge hva de skal regne på og hva de vil ta med.

Les også

La oss omfavne den helt vanlige kroppen!

Denne åpne oppgaven handler i år om en jente som løper på tredemølle. Hun teller kalorier, og lurer på hvor lenge hun må løpe for å forbrenne en sjokolade på 60 gram. I tillegg regner hun på hvor fort hun må løpe for å få god karakter på Cooper-testen. Jeg blir rasende.

Vi lærere jobber hver dag for å være en motvekt til kroppspresset som dukker opp alle steder. Vi oppmuntrer alle, uansett forutsetninger, til å delta i kroppsøving. Vi prøver å fortelle alle at de er gode nok som de er, og så skal vi få dette makkverket av en oppgave på en sentralgitt eksamen.

Det må da finnes noen fornuftige personer i dette direktoratet som kan stoppe galskapen, før den når ut til elevene. Hilsen oppgitt lektor i matematikk på yrkesfag.

Synes du det er grunn til å reagere på denne matteoppgaven?

Publisert: