Nei. Privat leksehjelp er ikke urettferdig

Som privatlærer er det ingenting mer givende enn å se en elev få tilbake sin lidenskap for faget.

UENIGE: Safina de Klerk og Steinar Bøyum har ulik syn på trenden med stadig mer privat leksehjelp.
  • Safina De Klerk
    privatlærer
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Debatten om privatundervisning har den siste tiden blitt løftet opp. Skeptisme og lovord flyr om hverandre. Siste tilskudd til debatten fant sted på fredag forrige uke, der Steinar Bøyum forklarer hvorfor han mener

Les også

privat leksehjelp er urettferdig

. Der må jeg som privatlærer si meg kraftig uenig.

Argumentet Bøyum bruker er at privatundervisning er ressurssterke foreldre som kjøper barna sine bedre karakterer. Han mener det «bryt med eit moralsk prinsipp om sjanselikskap» før han sammenligner privatundervisning med å bestikke rektorer og lærere for å gi sine barn en ekstra fordel.

Bruker privatlærere før eksamen:

Les også

- En konsekvens av at elevene er veldig opptatt av å lykkes, mener rektor

Dette er en ekstremt trangsynt måte å se på privatundervisning. Dessverre har vi ikke et skolesystem som er tilrettelagt for at alle skal kunne prestere og få den oppfølgingen som er nødvendig.

Etter å ha jobbet som faglærer på videregående skole vet jeg selv hvor vanskelig det er å sørge for at hver og eneste av mine 24 elever skulle få individuell oppfølging og tilpassing. Vi har ikke et skolesystem som kan ta vare på de svake elevene og de sterke elevene samtidig som vi underviser på et nivå som det store gjennomsnittet i klassen også er fornøyd med.

Siden 2008 er det blitt tre ganger så mange bedrifter som driver med undervisning på timebasis:

I en utopisk verden hadde vi hatt en utdanningssystem og klasseromsundervisning som kunne favne om alle elevene i klassen. Slik foreligger det dessverre ikke i dag. I dag må vi som lærere favne så bredt som mulig i en klasse, noe som medfører at noen faller utenfor, dessverre. Der vet jeg at lærere gjør alt de kan for å hjelpe den svake eleven som ikke henger med i undervisningen, eller å gi ekstra oppgaver til den sterke eleven som begynner å kjede seg ettersom pensum blir for lett.

Bøyum sier at det er våre evner og anlegg som skal avgjøre, ikke hvilket hjem man kommer fra. Men generalisert undervisning som ikke er tilpasset individet viser ingenting om elevens evner og anlegg, og det er her privatundervisning kommer inn.

Åpenhjertig far: «Jeg tenker på at min sønn kanskje får lide på grunn av sin fars idioti og ubetenksomhet».

Les også

Sorry lagleder. Sorry sønn.

Privatundervisning er en siste løsning for familier som ser at skolesystemet ikke greier å følge opp barnet slik foreldre og skole ønske de kunne. Som privatlærer vet jeg at det ikke kun er velstående familier og barn fra møblerte hjem som søker hjelp. Jeg har hatt elever fra alle mulige sosiale klasser, foreldre som har betalt regningen øyeblikket de får den, og foreldre som ringer for en betalingsavtale. Det vi må forstå er at dette går på prioriteringer innad i familiene. Noen foreldre velger rett og slett å avstå fra sommerens ferietur for å kjøpe privatundervisning til barna sine.

Elever som oppsøker privatundervisning har ofte mistet motivasjonen for faget. De finner faget til å være en byrde, skoleundervisningen bidrar til en synkende selvtillit og et vrangbilde om dumhet. Dette er noen av tingene jeg har erfart privatundervisning hjelper på.

Som privatlærer er det ingenting mer givende enn å se en elev få tilbake sin lidenskap for faget. Det å se eleven lyse opp når de greier en oppgave de før hadde revet seg i håret av, det å se en elev ta i bruk sitt potensiale, det er hva som motiverer meg. Vi vet at dårlig selvtillit i skolefag fører til høyere frafall. Privatundervisning gir elever et individuelt undervisningsopplegg der man tar tak i elevens utfordringer på en måte skoleverket ikke har ressurser eller mannskap til å gjøre.

Hadde skolesystemet vårt vært godt nok utrustet til å tilpasse undervisning og oppfølging til hver enkelt elev, kunne skolen vekket til live lidenskapen eleven har mistet.

Dessverre lever vi ikke i en utopisk verden.

Publisert
BT anbefaler

I fjor anmeldte de mannen som er siktet for drapet på Sunniva Borgen: – Han trengte hjelp

Ni måneder før han ble siktet for drap, ble mannen anmeldt av ekteparet Kallestad på Sotra.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Etter denne pressekonferansen begynte en mann i Bergen å slette filer

  2. Savnet kvinne trolig funnet omkommet

  3. Da hun fikk påvist det arvelige genet, fikk hun valget. For henne var det aldri et spørsmål.

  4. Ukjente Nikolai Astrup-bilder i Bergen: – Dette er et mysterium

  5. Bak denne knuste døren skal han ha angrepet et eldre par

  6. «Kunne fått en italiener til å gråte»