Snart må du ha smarttelefon for å bestille taxi

Fremtiden er kontant— og kodefri. Men noen vil falle utenfor.

Publisert Publisert

ENKLERE: Jeg ønsker å kunne markere i hvilke butikker kortet mitt skal være kodefritt, i fiskebutikken og dagligvarehandelen, skriver professor Kai Olsen. Illustrasjonsfoto: Scanpix

Debattinnlegg

  • Kai Olsen
    Professor i informatikk, Universitetet i Bergen
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Betaling er en av de operasjonene vi utfører oftest. Mens antall kortransaksjoner øker, går kontantandelen dramatisk ned. Bankene legger ned filialer, fjerner kontantkassen og tar bort minibankene. Mange av oss har lommebøker uten mynter og sedler, kun med kort. I en undersøkelse gjort for NHO Reiseliv svarer så mange som en av tre at de bare bruker kort, mens nesten fire av fem svarer at de bruker mest kort. Norge er i ferd med å bli kontantfritt!

Noen frykter at dette kan skape problemer for dem som ikke er vant til å bruke ny teknologi. Jeg ser eldre som før tok ut penger i banken, nå plundrer med kort og kode i minibanken. Men hva skal de der? Det er enklere og tryggere å bruke kortet i butikken. Der må de fortsatt sette kortet i betalingsterminalen og slå koden, men bare inntil ny teknologi vil gi oss enklere løsninger.

Les også:

Les også

Nå kan du glemme koden

Flere aktører satser på at mobilen blir fremtidens betalingssystem. De første løsningene er her allerede. Fordelen er kontaktløs betaling. Det er nok å holde mobilen inntil betalingsterminalen. Er beløpet under 200 kroner, slipper en å gi kode. Nå er ikke publikum like entusiastisk som de som lanserer disse nye løsningene. Bare en av tre svarer at de ønsker å prøve mobilbetaling.

Kombinasjonen kort og mobil gir nye muligheter. Betalingen kan gjøres med kortet eller mobilen, men ideen må være at alle data om transaksjonen vises på mobilen. På mobilen kan en da, om en vil, «tagge» utgiften. For eksempel kan de av oss som sender reiseregning, markere at utgiften skal på denne. Da kan datamaskinen sette opp reiseregningen automatisk, eller ferieregnskapet ditt, om du er interessert i det.

Dette blir enda enklere med apper. De første er her allerede. Med Skyss-appen kan vi kjøpe billett på vei til bussen eller Bybanen. Flybussen i Bergen og Kystbussen har forsøkt seg på noe lignende, men her er løsningene frustrerende — i alle fall langt mer komplisert enn å betale direkte på bussen.

Min drøm er å kunne markere i hvilke butikker kortet mitt skal være kodefritt, for eksempel i fiskebutikken og dagligvarehandelen. Med et kontaktløst kort vil det bare være å holde kortet inntil terminalen, så blir betalingen gjort. Langt enklere enn å betale med kontanter. Dette er også tryggere, for uten kode er kortet verdiløst for dem som skulle stjele det.

Les også:

Les også

Din neste bil kan kanskje kjøre selv, men vil du egentlig det?

I fremtiden vil vi få apper der betalingen er integrert i andre tjenester. Tenk deg at du trenger et hotellrom. Det finner du og bestiller med appen. Om du vil, kan du la hotellet få se hvor du er. Da kan de ha rommet ditt klart før du kommer. Appen tar seg av innsjekking og åpner døren til hotellrommet. Utsjekking og betaling går også automatisk. Appen registrerer bonuspoeng og alt du måtte trenge for reiseregningen. Data lagres umiddelbart i «skyen», slik at du har kopi om du skulle miste mobilen.

Slike apper gir oss helt nye tjenester. Taxi-appen Uber er et godt eksempel. Med denne kan en bestille og betale taxi i 300 byer over hele verden. I New York har Uber skapt panikk i taxinæringen. Tidligere var et taxiløyve gull verdt her, nå faller prisene på grunn av konkurransen fra appene. Uber er i gang med et prøveprosjekt i Oslo, men en trenger ikke vente på dette systemet. I mange norske kommuner markedsføres pirattaxi gjennom Facebook. Det er nesten umulig å stoppe for politiet, siden det lett kan kamufleres som vennekjøring. I prinsippet er dette det samme som Uber. Facebook tar over for taxisentralen.

De nye appene kan skape dramatiske effekter for de etablerte. Det gjelder også for dem som ikke behersker den nye teknologien. Mens taxisentralen kan nås via telefon og taxien betales med kontanter i dag, må man trolig i nær fremtid ha en app for både å bestille og betale. Og slik blir mange tjenester og produkter.

For de aller fleste vil de nye løsningene gi billigere og bedre tjenester. Men uten et minimum av digital kompetanse, vil en få problemer i fremtidens samfunn.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Låst i papirets byråkrati

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg