Du er full av medfølelse, men også av frykt

Hvis du ikke vet hva du skal si, så kan du si nettopp det: «Jeg vet ikke hva jeg skal si.»

Publisert Publisert

NÆRE: Mikkel Dybvik Skancke døde 4. juli 2015, dagen etter sin egen sekstenårsdag. Bildet av ham og storesøster Maja er tatt da han var 14 år. Foto: Torgeir W. Skancke

Debattinnlegg

  • Torgeir W. Skancke
    Forfatter av boka "I Mikkels lys"
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Du kjenner situasjonen: Plutselig står hun foran deg. I kassekøen på Rema, på Posten, på gaten. Du har sett dødsannonsen, lest det på Facebook, eller hørt det av en venn.

Torgrim W. Skancke

Kanskje partneren hennes nettopp har dødd. At hun har fått en alvorlig diagnose. At tenåringssønnen hennes har tatt livet sitt. Der står du, full av medfølelse, men også av frykt.

Hva skal du si? Hva skal du gjøre? Kjenner du henne egentlig godt nok?

Joda dere er jo Facebook-venner, men…Les den sterke historien til en alkoholiker:

Les også

«Samboeren kom hjem og fant meg full sammen med barna»

Tankenesvirrer i hodet ditt. Det enkleste ville vært å snike seg vekk. Late som om du ikke har oppdaget henne. Gjøre et annet ærend først. Dessuten vil hun sikkert være i fred, slippe å bli plaget av oppmerksomhet hele tida.

Men hvorfor være feig? Hvis det var deg det gjaldt – hva ville du ha forventet av omgivelsene dine?

1. Vær modig: Hopp i det. Tør å se den andre i øynene, gi et nikk eller et smil. Hvis du gjør det med innlevelse, vil den andre føle seg sett. Den andre vet at du vet, og at du bryr deg. Dette er det motsatte av på overse, late som ingenting, gå en omvei. Og det er det aller viktigste.

2. Den andre forstår: Du trenger ikke streve med ordene. Mennesker i sorg forstår at det kan være vanskelig for deg å vite hva du skal si.

Fysisk aktivitet som terapi:

3. Vær ærlig: Hvis du ikke vet hva du skal si, så kan du si nettopp det: «Jeg vet ikke hva jeg skal si.» Å komme til kort er helt naturlig i en slik situasjon, det viser uansett at du vil og tør. De fleste sørgende har forståelse for dette, for når alt kommer til alt, finnes det egentlig ingen ord som kan ta bort det vanskelige.

4. Ikke hva, men hvordan: Det viktigste er ikke hva du sier til et menneske i sorg eller krise, men hvordan du sier det.

5. La kroppen snakke: Kroppen kan det riktige språket. Føl deg fram, bruk intuisjonen. Hvis det føles naturlig, så gi den andre en klem. Du kan også berøre den andre på «ufarlige» steder; for eksempel skulder, arm eller rygg.

Foreldrene til Ida Havneraas Sandven om tapet av datteren:

Les også

«Det er enhver pappas og mammas store mareritt»

6. Ikke gi råd: Konsentrer deg om å være lyttende. Snakk lite selv. Med mindre du virkelig har livserfaring; unngå å gi råd. Husk at det ikke finnes lettvinte løsninger når døden banker på døren. Bedrevitende utsagn som at «Det går sikkert bra». «Du er jo så sterk, så dette klarer du». «Da mannen min gikk fra meg, så, bla, bla, bla…» kan virke sårende. Vær heller tilstede i det den andre har å si, og gi uttrykk for medfølelse.

7. Still gjerne spørsmål: Still gjerne spørsmål, men unngå faste fraser som «går det bra?», når det etter all sannsynlighet ikke gjør det. Det kan også bli slitsomt å bli spurt «hvordan har du det?» eller «hvordan går det» ti ganger på en dag.

8. Unngå trivialiteter: Noen er så redde for å berøre de vanskelige temaene at de skravler i vei om vind og vær istedet. Hvis sorg er vanskelig for deg, så gjør det enkelt: 1) Gi uttrykk for at du vet hva som har hendt. 2) Vis at du bryr deg.

9. Det er ikke alt du kan se: Vi mennesker er verdensmestere i å tolke andres følelser: «Hun tar det visst bra. Jeg så henne i butikken i går, hun smilte og lo». Eller: «Drapsmannen satt iskald i retten, og viste ingen tegn til anger».

Ikke gå i disse fellene. Mange sørgende er flinke til å skjule sine følelser. Ikke bedøm andres sorg bare på det du ser!

10. Ikke vær redd for tårer: Hva er det verste som kan skje – at den andre skal begynne å grine? Vit at et sørgende menneske ofte har grått bøttevis allerede! Og hvis du eller den sørgende begynner å gråte foran deg i butikken; hva så? Det er en helt naturlig reaksjon.

(De fleste mennesker anstrenger seg hardt for ikke å gråte i andres nærvær. Mange, spesielt menn, anser at dette er å «tape ansikt». Husk at gråt og latter er de beste og sunneste måtene å slippe ut innestengte følelser på.)

Tre velmente råd til slutt:

  1. Ta mot til deg og ring den det gjelder. En telefonsamtale trumfer å trykke «liker» på Facebook.
  2. Hvis du tør kommepå døra for en prat, eller bare for å si hei, trumfer du alle de røde hjertene eller «tenker masse på deg» på Facebook-veggen.
  3. Det er helt fint å «tenke på». Men å gjøre noe praktisk er det som skiller deg fra de tusen andre.

Dette innlegget ble først publisert på bloggen Sterke streker. Her skriver Skancke om livet etter Mikkel, og neste høst utgir han bok .

Publisert
BT anbefaler

Se Ballspark: Pamer rystet over Brann-sjefenes håndtering

Få med deg sendingen.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. De norske forskerne trodde ikke astma­medisinen ville ha effekt på friske. Resultatene overrasket dem.

  2. Fjord Line innfører munn­bind for ansatte

  3. I Bergen får han gå i fred på gaten. I Sør-Korea har Jens gått viralt.

  4. «Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

  5. Om morgenen var både datteren og bilen borte. Så ble jenten funnet med to i promille.

  6. Mens statens helse­direktør ber folk fortsette med hjemme­kontor, vil statens mann i Vestland ha alle på jobb igjen

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg