Foreleserne som har skjønt det

Regjeringen har nå sjansen til å heve undervisningen på universiteter og høyskoler.

Publisert Publisert

SKRYT: Påtroppende NSO-leder Marianne Andenæs skryter av Jan Ubøe, og andre forelesere som engasjerer studenter. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Debattinnlegg

  • Marianne Andenæs
    Påtroppende leder, Norsk Studentorganisasjon (NSO)
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Norsk høyere utdanning trenger mer variasjon i undervisningen. Vi vet at mennesker lærer best gjennom deltakelse, utfordring og ved å presentere og lære bort. Likevel sitter studenter i hele landet på forelesninger med enveiskommunikasjon. Tiden for å endre dette har passert for lengst, universiteter og høyskoler er for trege på ballen. Men noen forelesere tar heldigvis selv affære.

Jan Ubøe, professor i matematikk ved NHH, skriver i BT 28.06 om hvordan statistikk kan bli sexy gjennom en omlegging av undervisning. Han har gått fra store forelesninger til arbeid i grupper, med fokus på dialog, interaksjon og samarbeid. Innlegget er en debatt Norsk studentorganisasjon (NSO) tar imot med åpne armer.

Samme dag som Ubøes innlegg var på trykk ble nye tall for studentgjennomstrømming presentert av SSB. Her kom det frem at kun 6 av 10 som startet å studere i 2007 har en fullført grad etter åtte år. Det er åpenbart noe verken vi, utdanningsinstitusjoner eller regjeringen kan si oss fornøyd med. Ubøes innlegg er derfor et frisk pust i debatten.

Ubøe løfter et viktig poeng når han tar opp utfordringen med stramme rammer i høyere utdanning. Vi i NSO vil argumentere for at stramme rammer er nødvendig når vi snakker om hva vi har som mål at studentene skal lære. Men hvordan undervisningen skjer bør det være stor åpning for å variere og tilpasse slik man selv mener passer best til faget og læringen. Det som i dag oppleves som stramme rammer med obligatorisk undervisning må derfor alltid kunne begrunnes faglig for å rettferdiggjøres.

  • Har du meninger? Send innlegg tildebatt@bt.noog følg oss påFacebook!

I skrivende stund pågår arbeidet med den kommende stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning. Som et bidrag til meldingen har vi selv skrevet vårt forslag, «studentenes kvalitetsmelding». Her har vi sendt regjeringen og kunnskapsdepartementet en rekke gode løsninger for å styrke studier i høyere utdanning. Ett av våre hovedinnspill er at vi mener undervisningens status må heves, i hovedsak gjennom satsing på foreleseres kompetanse til å undervise og belønne disse gjennom deres karriere for å utvikle og lede gode studietilbud.

I dag er det dessverre slik at hva du gjør som forsker er langt mer utslagsgivende for karriereutviklingen enn det du gjør som underviser. NSO forventer at regjeringen i sin melding til Stortinget leverer ved å heve foreleseres mulighet til å ha en variert og aktiv undervisning, og å gi undervisningsarbeidet høyere status ved universiteter og høyskoler.

Til syvende og sist er det studenten som skal lære. Forelesere som setter studenten i førersetet med undervisning som aktiviserer studentene til egen læring er viktige for at studentene når de læringsmålene som skal nås. Vi vil juble for forelesere som Jan Ubøe og andre som tester ut nye former for læring. Vi vil ha flere forelesere som tar nye grep og en regjering som gir dem verktøyene for det.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Vil du ha en jobb i fremtiden?

  2. Når sist så du en stillingsbeskrivelse for tømrer som bygger utenfor tegningene?

  3. Meningsløst oppgavetyranni

  4. Vestlandets nye lærestad

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg