Et galleri for alle

KULTURDEBATT: Vi vil verne Dolk sine verker fordi vi ønsker at fremtidige generasjoner skal få nyte Dolk sin kunst på samme måte som vi har fått muligheten til.

Publisert Publisert

DOLK PÅ VEGGEN: Det ville vært trist for Bergen som kulturby om 20 år å se tilbake på at de i 2013 ikke vernet Dolks verk, skriver innsenderen. Friele er en av dem som er vernet på veggen. FOTO: BJØRN ERIK LARSEN

Debattinnlegg

  • Fredric W. Madsen
    Kunstveggen.no
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Under tittelen [«Se, her er byens styggeste galleri»](http://www.bt.no/bergenpuls/Byens-styggeste-galleri-3052798.html) kommer Walter N. Wehus med et uriktig bilde av hvorfor Kunstveggen.no ønsket å bidra til å verne gatekunsten til Dolk i Bergen.

For det første synes jeg det er humoristisk at Wehus har tatt NRK-serien «Mammon» sin beskrivelse av NHH-studenter litt for bokstavelig, og tror at alle som er utdannet fra høyskolen kun har profitt som motivasjon. Det stemmer at vi bak Kunstveggen samler kunst, men Store Norske Leksikons definisjon av en spekulant er «en som innlater seg på risikable eller tvilsomme forretninger i håp om stor gevinst». Jeg fikk mitt første Dolk-trykk på veggen i 2007, og det kommer til å fortsette å henge på sin plass.

Les også

Her er byens styggeste galleri

Bakgrunnen for at vi bak Kunstveggen.no vil verne Dolk sine verker dreier seg om at vi ønsker at fremtidige generasjoner skal få nyte Dolk sin kunst på samme måte som vi har fått muligheten til.De siste årene har Dolk tatt steget fra å være en «lokalkjendis» i Bergen til å bli en internasjonalt anerkjent kunstner, noe som har gått utover hans gjenværende verk i Bergen. Tyveri, hærverk og huseiere som tar verkene vekk fra gaten har de siste årene medført at kun et fåtall av verkene fortsatt eksisterer.

Lokale landemerker

Verning og innramming av verkene vil sikre at disse fortsatt vil være til glede for Bergens innbyggere. Det ville vært trist for Bergen som kulturby om 20 år å se tilbake på at de i 2013 ikke vernet verkene og alle gikk tapt.

Jeg tror personlig at Dolk kommer til å gå inn i kunsthistorien som en av Bergens mest kjente kunstnere

Verdens mest kjent gatekunstner, Banksy, etterlot seg flere verk på veggene da han besøkte Bergen på slutten av 90-tallet.

Etter at bildene hans var blitt malt over eller spylt vekk uttalte kulturbyråd Henning Warloe (H) i etterkant at dette nok var hans største tabbe som byråd (noe jeg er enig i). Jeg tror personlig at Dolk kommer til å gå inn i kunsthistorien som en av Bergens mest kjente kunstnere, og ønsker ikke at den samme feilen skal skje igjen.

Dolk sine verker er i dag lokale landemerker, og jeg håper at verningen vil sikre at kunsten vil fortsette å være tilgjengelig for alle, og ikke kun henge på veggen hjemme hos privatpersoner. Glassene som foreløpig henger på Dolk sine stenciler eller innrammingen av «Otto» har ingenting med kommunens verningsplaner å gjøre, de foreløpige glassene er blitt hengt opp av privatpersoner før vi kontaktet kommunen. Wehus får banke på døren til huseierne og be dem pent om å ta innrammingen ned.

Større mangfold av kunst

Jeg savner en debatt rundt hva som skal bevares og hva som males over. Ved at kommunen starter med å ramme inn noe, håper jeg det kan trigge en diskusjon med fokus på hva som skal få lov til å være på veggene i Bergen (bortsett fra reklame). Jeg er tilhenger av at det skal være et større mangfold av kunst på Bergens vegger, og ved å ramme inn noe viser dette en aksept overfor gatekunsten. Her vil sikkert noen igjen sette spørsmålstegn ved hvem som skal bestemme hva som «fortjener» å tilhøre gatene, og det er per i dag et vanskelig spørsmål jeg ikke har svaret på.

Publisert
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg