BT driver heksejakt mot byens ordfører

I infame artikler mer enn antydes en form for politisk korrupsjon som Viking Cruises ikke kan la stå uimotsagt.

STJERNEN: «Viking Star» har plass til 930 passasjerer. Skipet er 220 meter langt og 30 meter bredt. Skipet vil være registrert i Norsk internasjonalt skipsregister og ha Bergen som hjemmehavn. Bildet er fra Venezia, hvor skipets verft ligger. FOTO: Viking Cruise

Debattinnlegg

Øystein Meland
Bergens Rederiforening og advokat for Torstein Hagen

Øystein Meland

Bergens Tidende har i en serie artikler igangsatt heksejakt mot byens ordfører Trude Drevland, og mer enn antyder at registreringen av Viking Star i NIS var et resultat av at Trude Drevland var invitert på "luksustur til Venezia" betalt av rederiet. I infame artikler gis det dulgte indikasjoner på at BT mener det her har foregått noe ulovlig og det mer enn antydes en form for politisk korrupsjon som rederiet ikke kan la stå uimotsagt. Vi bisto rederiet i arbeidet med å få skipet registeret i NIS, en jobb som vi påtok oss med stor glede fordi Norge da for første gang på mange år fikk registrert cruiseskip under norsk flagg.

Les også:

Les også

Jobbet hardt for reder etter luksustur

Det er på sin plass få frem følgende fakta for å balansere det bildet som BT forsøker å skape:

Viking Star var kontrahert ved det italienske verft Fincantieri som ligger i Venezia. Skipet var bestilt og skulle bygges under Malta flagg og med Valletta som hjemsted.

Torsteins Hagen ønsket å få registrert skipet under norsk flagg og diskuterte dette med den kommende gudmor Trude Drevland, og ba så undertegnede om å bistå med dette i september 2014. Fartsområdeutvalget hadd e da akkurat kommet med sin innstilling om oppmyking av fartsområdet i NIS, men en mulig endring av reglene ville ta tid å gjennomføre. Skipet var høsten 2014 i sluttfasen av byggingen og det hastet med en klargjøring om man kunne få det registrert under norsk flagg med de planlagte seilinger. Norsk flagg ville medføre endring av kontrakten med byggeverftet og lot seg ikke gjøre på kort varsel.

Les også:

Les også

- Denne turen var jobb, jobb, jobb

Vi tok derfor kontakt både med NIS og Sjøfartsdirektoratet og deretter med departementet, og forklarte i møte med departementet 5. desember 2014 at departementets tidligere fortolkninger av regelverket etter vår oppfatning var feil og at skipet kunne registreres i NIS etter de dagjeldende regler med sine planlagte seilinger.

Dette sa departementet seg enig i og vi bekreftet dette overfor rederiet allerede 5. desember 2014. Arbeidet med å få skipet registrert i NIS i stedet for under Malta flagg ble da igangsatt umiddelbart.

Gjennom møter med Sjøfartsdirektoratet i januar 2015 ble det klart at skipet oppfylte også de tekniske krav for å kunne føre norsk flagg.

De nye regler var da ikke klare. Viking Star ble godkjent som registrerbart i NIS under de gamle reglene.

Viking Star ble levert til rederiet 31. mars 2015, og de nye regler ble først vedtatt 27. mars 2015. Det er helt åpenbart at derom rederiet skulle vente på de nye regler så ville Viking Star dessverre ikke fått norsk flagg ved leveringen tre dager senere.

Det er derfor ikke noe grunnlag for BT sine antydninger om at regelendringen var en følge av noen form for vennetjeneste overfor Torstein Hagen, og BT burde holde seg for god til å antyde på slik subtil måte noen form for politisk korrupsjon.