Klimatiltak kun for de ressurssterke

Folk som har det trangt fra før, kan ikke påtvinges å kjøpe el-bil.

«En gjennomsnittlig innbygger er stadig klimakampens store taper», skriver Tore Landmark i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger. Foto: Jannica Luoto (arkiv)

  • Tore Landmark
    Bystyrerepresentant, FNB
Publisert Publisert
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Nullutslippssoner får grønt lys fra regjeringen. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) vil åpne døren hvis myndighetene i Bergen banker på til enda et urettferdig klimatiltak. En gjennomsnittlig innbygger er stadig klimakampens store taper.

Paradoksalt nok har MDGs partileder og sjefsøkonom i Equinor komplimentert hverandres syn på klimamål (NRK Politisk kvarter 28. des.). Begge parter var hjertevarmende enige i at klimapolitikk ikke skal ramme befolkningen skjevt. Samtalen inkluderte De gule vestene i Frankrike. Et opprør som eksploderte blant befolkningen da dieselavgifter skulle oppjusteres.

Les også

De gule vestene kjøper ikke Macrons kuvending om prisen for bedre miljø

Akkurat den type reaksjon tyder på at avstanden mellom politikere og befolkningen er for stor, og skillet mellom «de rike» og «oss fattige» er for markant. Dette sosiale skillet håper jeg på mitt dypeste at byrådet i Bergen søker å unngå. Det er ikke rom for mer avstand mellom folk. Vi trenger ikke mer politikerforakt. Ingen fortjener å føle seg og sine behov oversett av myndighetene.

Sannheten er at det er umulig for samfunnskritiske yrker og serviceleverandører å ha hjemmekontor. Samfunnsgruppen som jobber til alle døgnets tider og krysser flere bydeler daglig, kan ikke klare seg uten bil i dagens situasjon. Det går som kjent ikke buss klokken 03 en tirsdagsnatt for at noen kan nå en turnusvakt.

Tenk på det økonomisk tunge koronaåret 2020. Alle som hadde det trangt fra før, har enda mindre nå og må holde pusten for å ikke drukne i regninger. Er det moralsk riktig å tvinge oss til å godta enten adgangsnekt eller påtvunget kjøp av el-kjøretøy? Hvorfor skal vi lide av at regjeringen dilter etter EUs klimaambisjoner?

Rotevatn opplyste under fremlegging av Klimaplan 2021-2030 at klimagassutslipp i Norge er på sitt laveste på 27 år. Det betyr at byrådet i Bergen har tid til å la innbyggerne bytte til utslippsfrie kjøretøy i sitt eget tempo. Den rødgrønne politikken balanserer syltynt mellom pisk og gulrot, men dessverre treffer straff og belønning ulike samfunnsgrupper hver for seg.

Myndighetene bør gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt og holde seg langt unna nullutslippssoner, mener Landmark i FNB. Foto: Odd E. Nerbø (arkiv)

Equinor og MDG var enige i at det forbrukskutt er et av de viktigste klimatiltakene. Materialismen må omstilles, og vi må lære å sette pris på andre gleder enn bruk-og-kast-ritualene våre.

Jeg håper igjen at byrådet i Bergen følger dette opp ved å ikke tvinge nullutslippssoner ned i de allerede kvelte strupene våre. Fossilfri transport er uansett fremtiden, så hvorfor ikke la innbyggerne møte denne fremtiden når det passer? I mellomtiden kan myndighetene heller fokusere på å gjøre kollektivtilbudet attraktivt med hyppigere avganger, bedre ruter og innbydende billettpriser.

For at ikke Bergens fremtid skal bli hestekjerre, må samferdselstilbudet oppgraderes, før byrådet vurderer nullutslippssoner.

Les også

Miljøorganisasjoner ønsker seg en bredere klimaplan: – Den skjermer oljen

Hva med dem som allerede bor i et trangt og vernet Bergen sentrum med fossildrevne biler? Med elbiler følger ladestasjoner, det krever økonomisk frihet og plass til utbygging. Skal folk flytte ut av sentrum for å finne et hjem til elbilene? Dessuten, hva skjedde da Bryggen ble stengt i sommer? Kringliggende gater rant over med kjøretøy i desperat forsøk på omkjøring.

Klimapolitikk skal ikke være kostbar å tilpasse seg. Dersom byrådet i Bergen velger å overse sine innbyggere og likevel forsøker å dyppe tåen i nullutslippssoner, håper jeg at de er forberedt på å refundere bilkjøp til sentrumsinnbyggere.

Refusjon til alle som likevel må passere bomringen inn til sentrum, kan også bli aktuelt. Det er mye mer en kan si om ferdselsfrihet, voksende klasseskiller, usynlig fattigdom og sosiale ulikheter, men jeg velger å stoppe her i god tro om at vårt byråd ikke går så langt som å innføre nullutslippssoner.

Vi som forbrukere kan gjøre en større forskjell ved å reflektere over våre konsumvalg og på den måten bidra grønt.

Publisert
  1. Klimapolitikk
  2. Klima
  3. Bergen
  4. Equinor
  5. El-bil

Les mer om dette temaet

  1. – Hva har Trump, brexit, metoo og bompengepartiet til felles?

  2. Her er venstresiden som også hater bompenger

  3. Norges klimamål er mange. Her er seks viktige punkter for å henge med.

  4. – Nei, denne planen kommer ikke for sent

BT anbefaler

– I Trondheim ønsker alle at alle skal lykkes. Jeg kan ikke si det samme om Bergen.

– Det er en del som trenger å reise og se hvordan ting blir gjort i andre klubber i Norge, sier Kåre Ingebrigtsen.

LES SAKEN